Skip to content

Elke Melk geeft naamsbekendheid aan de koeien van de Hazendonkhoeve

Boer Matthijs Baan van de Hazendonkhoeve in Molenaarsgraaf is dankzij zijn plannen met Elke Melk een bekendheid in agrarisch Nederland. Nog even en zijn koeien zijn nóg bekender.

Matthijs haalt zijn 120 koeien uit de anonimiteit. Over een paar maanden kunnen de klanten van bijna achthonderd Albert Heijn vestigingen aan hun fles zien van welke koe ze melk drinken. Drinken ze het liefst de wat zoetere melk van Dora in hun cappuccino, of gaan ze pannenkoeken bakken met de romige melk van Noortje? De ondernemende agrariër uit de Alblasserwaard zorgt ervoor dat op elke fles de Naam van de koe staat die de melk produceerde.

Wereldprimeur
Techneuten van Top BV in Wageningen maken de plannen van Matthijs mogelijk. Het bedrijf ontwikkelde de techniek die de melkrobot direct aan de verwerkingslijn koppelt, zodat de melk van elke koe direct na het melken wordt gepasteuriseerd en verpakt. En dat is een wereldprimeur in variatie en traceerbaarheid. Op de flesjes komt een etiket met informatie over de koe, het percentage vet, eiwit en lactose en een typering van de smaak. Omdat de melk zo min mogelijk bewerkt is, ligt bovenop een heerlijke roomlaag, net als op de volle melk van vroeger. Het is een spannende tijd voor Matthijs. “Het gaat aan alle kanten supergoed”,  vertelt hij.

“Wel bleek het systeem van de machine ingewikkelder dan aanvankelijke gedacht. We hebben nog een paar onderdelen nodig, maar in grote lijnen is het klaar. In november hopen we het proefdraaien te beginnen. Verder zijn we bezig met het logo en het ontwerp van de fles. We willen uitstralen dat ons product uniek en authentiek is omdat de melk in elk flesje van één koe is; dat is ons unique selling point, wereldwijd.” Geamuseerd: “We gaan koemelk maken, geen koeienmelk. Ik hoop dat dit nieuwe woord in de Van Dale wordt opgenomen.” Zodra de productielijn en de logistiek op de Hazendonkhoeve goed overeind staan, heeft Matthijs een concept in handen dat in heel Nederland kan worden uitgerold. Elke regio kan dan zijn eigen producten van Elke Melk krijgen, die de lokale winkels voorziet van het lokale dagverse product. Terwijl fabrieksmelk gemiddeld zes dagen onderweg is voor het in de winkel staat, is Elke Melk ‘van gisteren’. Matthijs: “Straks hebben we 120 soorten melk van 120 koeien. Het gaat me erom dat de consument een beleving krijgt bij zijn zuivel en dat de boer weer trots kan zijn op zijn koeien en hun melk.”

www.facebook.com/elkemelk

Bron: Langs de Graaf

Back To Top
Lid worden