29 november 2024 Cider bestond al in de tijden van de Grieken en Romeinen, maar…
Artikel AD: Boerencampings rekenen op topseizoen: ‘Alle ruimte om coronaproof vakantie te vieren’
Wie heeft er met dit lekkere weer geen zin in vakantie? Een mooie trip maken, een nieuwe plek ontdekken, genieten van het zonnetje. Dat kan ook dicht bij huis. Boerencampings in deze regio rekenen in elk geval op een topseizoen, zegt Bas van Mill van Stichting Vrije Recreatie uit Meerkerk.
Is de vakantiekoorts al losgebarsten bij jullie?
,,We merkten eigenlijk in januari al dat er veel vraag was naar overnachtingen bij de boer. Mensen durven er nog niet van uit te gaan dat een buitenlandse trip snel weer mogelijk is en willen niet achter het net vissen in eigen land. De mooie zomer van vorig jaar liet ook zien dat het goed toeven is in Nederland. Dat vertaalt zich nu in concrete interesse. We zien een toestroom aan nieuwe kampeerders die via ons een plekje willen boeken.’’
Vorig jaar waren de campings een tijdje dicht vanwege corona. Maakt dit het een beetje goed?
,,Zeker, al blijft het onzeker wat er allemaal kan en mag komende periode, wij hebben er vertrouwen in dat de regels blijven zoals ze nu zijn voor overnachtingen op campings. Volgens mij hebben wij laten zien dat het heel goed mogelijk is om coronaproof vakantie te vieren op een camping. Wij hebben juist heel veel ruimte.’’
Stichting Vrije Recreatie (SVR) houdt normaal gesproken vakantiebeurzen om mensen met campings kennis te laten maken. Hoe gaat dat nu?
,,Helaas zijn beurzen op dit moment niet mogelijk. Daarom hebben we een online variant bedacht. We hebben alle campingeigenaren gevraagd om een video te maken waarin zij zichzelf en de camping voorstellen en iets vertellen over wat er in de omgeving te doen is. Dat zijn geen professionele producties geworden, maar zelfgemaakte en persoonlijke filmpjes. We willen mensen het gevoel geven dat zij met de campingeigenaren in gesprek zijn, zoals ze dat normaal gesproken zijn op de beurzen.’’
Is dat een succes?
,,We krijgen veel positieve reacties, van zowel kampeerders als campingeigenaren. Ondernemers zien het aantal bezoekers op de website toenemen en ook het aantal boekingen stijgt. Online is het natuurlijk laagdrempelig kennismaken, ook met campings waar je anders misschien geen kijkje neemt. Wie weet blijven we dit er wel naast doen als de beurs weer mag.’’
Bron: AD Rivierenland/Beeld: Cor de Kock