Skip to content

Limonadefabriek pakt uit met streekproducten voor verkiezing Streekproduct van het Jaar

Producten uit het Groene Hart letterlijk én figuurlijk op de kaart zetten. Dat is het doel van de verkiezing van Streekproduct van het Jaar. Restaurant De Limonadefabriek in Streefkerk speelt een belangrijke rol.

De zaak pal aan de Lek is één van de vier restaurants, die als onderdeel van de wedstrijd vijf weken lang extra uitpakken met producten uit de eigen regio. Aan de hand van een lijst met regionale producten van de organiserende Stichting Groene Hart, stelde eigenaar en chef-kok Erik Hermans – net als zijn collega’s in Schoonhoven, Noorden en Gouda – een speciaal ‘streekproductenmenu’ samen. Met een knipoog: ,,Best lastig, want in deze regio is het vooral kaas, kaas, kaas.”

Viergangenmenu
Vanaf komende week kunnen gasten op woensdag, donderdag en vrijdag kiezen voor het viergangenmenu a 35 euro, waarbij in elk gerecht één of meerdere streekproducten zijn verwerkt. Zo wordt bij de bereiding van het voor- én tussengerecht gebruikgemaakt van kazen van Kaasboerderij Booij in Streefkerk en is het hoofdgerecht lamsvlees van De Schaapskooi in Ottoland, geserveerd met kikkererwt, mais en saus met zwarte knoflook. De panna cotta met stoofpeer, cranberry en kaneel als dessert wordt dan weer gemaakt met behulp van karnemelk van de Boerderij Brandwijk uit het nabijgelegen Molenaarsgraaf.

,,We dus hebben melk uit Molenaarsgraaf, vlees uit Ottoland en kaas van de boer hier verderop in Streefkerk”, zo vat Hermans het samen. Over die laatste samenwerking: ,,Je moet toch ook een beetje je eigen plaats promoten, hè?”

Restaurants

Het is voor het eerst dat restaurants een belangrijke rol spelen bij de verkiezing, die al voor het elfde jaar op rij wordt gehouden. Voorheen presenteerden onder meer tal van bakkers, kaasmakers, worstenmakers en melkboeren de volgens hen beste producten aan een vakjury, die vervolgens het streekproduct van het jaar aanwees.

Voorwaarde voor deelname is altijd dat de grondstoffen van de producten uit het Groene Hart komen én dat de verwerking ook in de regio plaatsvindt. Daarmee zijn ze gecertificeerd met het keurmerk van de stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN). Ook worden er diverse eisen gesteld aan de duurzaamheid van de deelnemende producten.

Andere boeg
Dit jaar gooide de organisatie het over een andere boeg. ,,We zijn als restaurants benaderd met de vraag of we mee wilden doen door ook met de producten aan de slag te gaan in de keuken”, weet Hermans. ,,Hier waren we meteen enthousiast. We werken ook al wel sporadisch met streekproducten. Zo hebben we al jaren rundvlees uit de buurt op het menu staan. ‘Streefkerks rund’. En dat is gewoon heel erg in trek.”

,,We dus hebben melk uit Molenaarsgraaf, vlees uit Ottoland en kaas van de boer hier verderop in Streefkerk”, zo vat Hermans het samen. Over die laatste samenwerking: ,,Je moet toch ook een beetje je eigen plaats promoten, hè?”

Restaurants
Het is voor het eerst dat restaurants een belangrijke rol spelen bij de verkiezing, die al voor het elfde jaar op rij wordt gehouden. Voorheen presenteerden onder meer tal van bakkers, kaasmakers, worstenmakers en melkboeren de volgens hen beste producten aan een vakjury, die vervolgens het streekproduct van het jaar aanwees.

Voorwaarde voor deelname is altijd dat de grondstoffen van de producten uit het Groene Hart komen én dat de verwerking ook in de regio plaatsvindt. Daarmee zijn ze gecertificeerd met het keurmerk van de stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN). Ook worden er diverse eisen gesteld aan de duurzaamheid van de deelnemende producten.

Andere boeg
Dit jaar gooide de organisatie het over een andere boeg. ,,We zijn als restaurants benaderd met de vraag of we mee wilden doen door ook met de producten aan de slag te gaan in de keuken”, weet Hermans. ,,Hier waren we meteen enthousiast. We werken ook al wel sporadisch met streekproducten. Zo hebben we al jaren rundvlees uit de buurt op het menu staan. ‘Streefkerks rund’. En dat is gewoon heel erg in trek.”

Bron: AD Rivierenland

Back To Top
Lid worden