Met werk van Marco Krauwinkel en één van zijn leerlingen. Nu te zien in Museum…
Artikel AD: Een half miljoen Nederlandse toeristen bezoekt Gorinchem en geeft daar 22,8 miljoen euro uit
Ruim een half miljoen bezoekers namen de laatste helft van 2021 een kijkje in Gorinchem. De Nederlandse toeristen gaven met zijn allen 22,8 miljoen euro uit. ,,Dit overtreft mijn verwachtingen.’’
Agnes de Jong van Gorinchem Citymarketing had al signalen dat toeristen de Gorcumse vesting steeds beter weten te vinden. Nadat deze in de zomer van vorig jaar door de ANWB werd uitgeroepen tot ‘Allermooiste van Nederland’ werd de belangstelling zichtbaar op straat. Met een plattegrond in de hand wandelden mensen door de straten van de Gorcumse binnenstad.
,,Horecaondernemers en winkeliers gaven aan dat het merkbaar drukker werd’’, vertelt ze. Dat Unesco in datzelfde jaar de Nieuwe Hollandse Waterlinie met zijn vestingsteden en forten uitriep tot werelderfgoed hielp ook mee aan het groeiend bezoek. ,,Nu hebben we het eerste onderzoek in handen: uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Dat bracht op ons verzoek in kaart hoe het met het bezoek aan onze stad is gesteld.’’
Vergelijken
Het onderzoek is een nul-meting. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) blijft de komende tijd in de gaten houden hoe het met het toerisme in Gorinchem gesteld is. ,,Met die kennis kunnen wij onder meer zien of we de juiste stappen zetten om meer toeristen naar onze stad te lokken. En het biedt kansen om Gorinchem te vergelijken met andere kleinere steden’’, licht De Jong toe.
Meten is weten en dus berekende het NBTC aan de hand van zijn onderzoek dat elke toerist gemiddeld ruim 45 euro per persoon uitgeeft in Gorinchem. Dat is overigens onder het landelijk gemiddelde, want dat ligt op 54,50 euro per persoon. Vrijwel iedere toerist die de Arkelstad bezocht, gunde de onderzoekers een kijkje in hun portemonnee. Slechts één procent wilde niet zeggen hoeveel geld er was uitgegeven. Zeven procent bezocht de stad zonder een cent te spenderen.
Wie wel zijn beurs trok, deed dat vooral tijdens het winkelen en het bezoek aan een terras of restaurant. Die twee activiteiten waren een belangrijke reden om naar Gorinchem te komen, zo kregen de onderzoekers te horen. Zij vroegen onder meer naar de reden voor het stadsbezoek en winkelen kwam uit op nummer één. Lunchen of dineren stonden bij die vraag op nummer drie.
Een kwart van alle toeristen gaven aan speciaal naar Gorinchem te zijn gekomen voor een stadswandeling. Dat betekent dat die activiteit de op één na belangrijkste reden voor een stadsbezoek is. Bij de VVV merkten ze dat vorig jaar nadrukkelijk, want de boekjes met stadswandelingen vlogen de deur uit. Ook nu verkopen deze nog steeds als zoete broodjes. Zeker sinds Maarten, Sis en Vincent van Rossem in hun ‘Hier zijn de Van Rossems’ aandacht aan Gorinchem besteedde. De interesse in de poëzieroute langs 39 gedichten op gevels en in het straatwerk heeft mede dankzij ineens aan populariteit gewonnen.
Auto
Het merendeel van de bezoekers komen overigens met de auto naar de stad. Maar liefst 78 procent zoekt een plekje op straat of in een van de parkeergarages. Acht procent bereikt Gorinchem op de fiets en zeven procent stapt uit op het station van de MerwedeLingelijn.
,,Ik ben heel benieuwd wat het onderzoek dit jaar aan informatie gaat opleveren. Een compleet beeld van een heel jaar is erg waardevol voor onze marketing. Bovendien is 2021 een vreemd jaar geweest, omdat ook in de tweede helft er nog sprake was van de coronapandemie. Die heeft de cijfers zeker beïnvloed. Maar desalniettemin zijn we nu heel blij zijn met de belangstelling in dat jaar’’, aldus De Jong.
Bron: AD Rivierenland/Beeld: Cor de Kock