29 november 2024 Cider bestond al in de tijden van de Grieken en Romeinen, maar…
Vrijdag 15 juni 2018: Opening jubileumjaar “Nieuwpoort 735” met Groet en Ontmoet – thema: Toerisme rondom Nieuwpoort: uitdaging of bedreiging?
Voorzitter Annie Slob heet allen, waaronder burgemeester Dirk van den Borg, hartelijk welkom en zij bedankt de streekproducenten voor het verzorgen van de heerlijke hapjes bij de koffie en de borrel.
Dagvoorzitter Richard van den Dool geeft 5 sprekers het woord, dat zijn:
1. Paul Verschoor, wethouder van Molenwaard (o.a. Toerisme) benadrukt dat het toerisme sterk gestegen is en dat er na de fusie van 1 januari 2019 (Molenlanden) een nieuwe toeristische visie komt, waarin Nieuwpoort zeker een plaats krijgt.
Aandachtspunten zijn:
– samenwerking met Schoonhoven (Twin City)
– reconstructie van de wallen
– representatieve functie voor ons mooie stadhuis
– koppelen van verleden en heden, waarbij de inwoners betrokken zijn en negatieve effecten voorkomen moeten worden.
2. Edwin van de Heuvel, voorzitter ondernemersvereniging (OVLN) en ondernemer. Hij erkent dat veel bedrijven verdwijnen door internet winkelen, daar moeten wij ons niet tegen verzetten. Toerisme biedt nieuwe kansen omdat de vrije tijd enorm gestegen is en cultuurhistorie steeds belangrijker geworden is. Samenwerken en verbinding zoeken, openstaan voor een nieuwe manier van ondernemen. Dat is waar we heen moeten.
Wij zoeken geen massatoerisme, maar bezoekers die meer bij ons besteden.
3. Kees Commijs, voorzitter van Den Hâneker en ondernemer stelt vast dat dit Nieuwpoort niet op een website te vinden is. Het Belgische wel!
Nieuwpoort moet aantrekkelijker worden om binnen te komen en haar gasten een warm welkom bieden. Nieuwpoort moet een Merk worden.
Waarom zou men hier langere tijd doorbrengen? Opties zijn een aanlegsteiger voor cruiseschepen, elektrische golfkarretjes om het stadje rond te rijden.
Poorters zijn handelaren dus wij moeten samenwerken en verbinding maken met consument.
4. Michael van Hoorne, directeur van Avonturenboerderij Molenwaard vindt onderzoek naar de behoefte van consumenten en goede marketing noodzakelijk voor het behalen van succes. Men is op zoek naar de oorsprong.
Dit vergt een goede samenwerking van politiek, politie, bedrijven op Gelkenes en omwonenden.
Door ANWB, Max, Jumbo komen ouders/grootouders met kinderen. Wij serveren grotendeels streekproducten en bieden werk voor vaste – en flexwerkers, stagiaires en vakantiewerkers.
Hij ziet een toekomst voor een outdoor foodhal met streekproducten.
5. Michiel van der Schaaf, city manager van o.a. Schoonhoven vindt ook dat alle partijen hierin moeten samenwerken en het hele jaar door activiteiten moeten organiseren voor inwoners en bezoekers.
Belangrijk voor ons allemaal zijn economische vitaliteit, leefbaarheid , goede voorzieningen en betrokkenheid van de bevolking.
Liever minder bezoekers die meer uitgeven, richten op Vlaamse en Duitse markt.
NU beginnen met toerismeplan, NIET wachten op de Politiek!!!!!!
Nieuwpoort moet on line beter, heeft DNA als vestingstad, heeft een mooie verbinding over het water; dit moeten we uitbuiten met bundeling on en off line. Pak de leegstand aan (vul een winkel met streekproducten?) en organiseer infovoorziening horeca. Maak aanbod voor gezinnen. Concreet uitgangspunt: Wat vertel je zelf over Nieuwpoort?
Vervolgens gaat het gezelschap achter de muziek aan naar het stadhuis waar getoast wordt met het nieuwe Poortse likeurtje “Likeur 735, echt kraaiensap “. Daarna stelt de burgemeester het nieuwe Oase watertappunt bij de Kerk en de Zorgbakker in werking.
Bron: Willy Strube