Skip to content

Toeristische sector ziet kansen in Molenlanden, dat meer heeft te bieden dan Kinderdijk

Steeds meer toeristische ondernemers willen aan de slag in Molenlanden, stelt de gemeente. Ondertussen ontbreekt duidelijk beleid over wat wel en niet wordt toegestaan. Maar dat gaat veranderen.

Momenteel wordt gewerkt aan nieuwe ‘spelregels’ op het gebied recreatie en toerisme. ‘TAM’ gaan die heten, oftewel de ‘Toeristische Agenda Molenlanden’. ,,Ondernemers komen steeds vaker naar onze gemeente met initiatieven en vragen wat er nu precies wel en niet mag. Daarbij hebben we te maken met het bewaken van verschillende, soms tegenstrijdige, belangen. Waarbij bijvoorbeeld economische belangen niet altijd op een lijn zitten met onze landschappelijke belangen’’, stelt het college van burgemeester en wethouders.

Het nieuw beleid gaat ‘kaders stellen’ maar ook ‘speelruimte bieden’ aan ondernemers, stelt het college. ,,Rekening houdend met de identiteit en leefbaarheid in onze gemeente.’’ De ‘TAM’ moet komende zomer klaar zijn. Onder meer vertegenwoordigers Den Hâneker, ondernemers, het onderwijs en de gemeente worden betrokken in het projectteam dat zich erover gaat buigen. Daarvoor wordt een externe projectleider aangenomen.

Geld en mascotte
De toeristische sector in Molenlanden groeit. Niet alleen rond ‘trekpleister’ Kinderdijk, maar ook elders in de gemeente. Zo is er voor lokale initiatieven al langer een ‘potje’ met geld beschikbaar, neemt het aantal bezoekers van Avonturenboerderij Molenwaard gestaag toe en zijn er plannen om Nieuwpoort meer op de kaart te zetten als toeristische bestemming.

Natuur- en landschapsvereniging Den Hâneker komt in de loop van dit jaar daarnaast met een ‘online platform’ voor alle regionale ondernemers in de toerisme- en recreatiesector. ,,Zodat het gemakkelijk en aantrekkelijk wordt om in één keer een compleet dagje Alblasserwaard te boeken. Of zelfs een paar dagen, met overnachtingen’’, zei voorzitter Kees Commijs daar eerder over.

Er is zelfs een mascotte, ‘Gerrit’. ,,Eén van de meest voorkomende namen in de Alblasserwaard. En die leent zich perfect voor de pr-campagne die we op willen zetten.’’

Bron: het Kontakt/Beeld: Ferry Verheij

Back To Top
Lid worden