Skip to content

Publiekstrekkers in Rivierenland moeten meer samenwerken

De toeristische sector in het Gelderse Rivierenland moet meer samenwerken. Ook moet voor potentiële bezoekers duidelijker zijn waarom ze naar de regio moeten komen, stelt het onderzoek Samenwerken in Regio Rivierenland.

Voor de hand ligt bijvoorbeeld een profilering als fruittuin van Nederland – de Regio Rivierenland noemt zichzelf niet voor niets Fruitdelta Rivierenland. Er zijn nieuwe initiatieven, maar de onderlinge coördinatie in de sector kan en moet beter.

Andere potentiële profielen voor Rivierenland zijn bijvoorbeeld waterrecreatie en de militaire historie. Dat laatste omvat zowel de Nieuwe Hollandse Waterlinie met Fort Asperen als bijvoorbeeld de Speeslinie. Andere gekende publiekstrekkers zijn bijvoorbeeld GeoFort in Herwijnen, Slot Loevestein en de Heerlijkheid Mariënwaerdt. Maar samenhang tussen al die attracties ontbreekt.

Beleven
Het moet voor de bezoeker duidelijker worden waar toerisme in Rivierenland voor staat en voor de bezoeker van een attractie moet duidelijk zijn wat nog meer te beleven valt. Dat komt naar voren in het recente onderzoek Samenwerken in Regio Rivierenland.

Samenwerking moet het sleutelwoord worden, stelt burgemeester Jan de Boer van Buren, die in de leiding geeft aan het speerpunt toerisme: ,,Juist dan is meer omzetgroei te bereiken. Binnen de andere twee speerpunten van de regio, agribusiness en logistiek, is wel afstemming tussen de partijen.’’ Daar rendeert de samenwerking. Maar de toeristische en recreatieve sector, die jaarlijks 5 procent zou moeten groeien, blijft nu achter.

Bron: AD Rivierenland

Back To Top
Lid worden