Persbericht: Doe mee met de Zuid-Hollandse Stikstofweken!

Stikstof, hoe zit het nou eigenlijk? Tijdens de Zuid-Hollandse Stikstofweken gaan we op expeditie in ‘stikstofland’. Om samen te ontdekken wat ’stikstof’ betekent en wat de kansen en mogelijkheden zijn. We organiseren webinars over hoe de stikstofproblematiek de landbouw raakt en gaan op excursie naar verschillende boerenbedrijven en een natuurgebied.

We houden een open vizier tijdens deze campagne. We geloven dat we dan de beste vragen kunnen stellen en het meeste kunnen leren. Daarom is ook iedereen welkom om mee te doen met de webinars en deel te nemen aan de excursies: boeren, burgers en buitenlui. Iedereen met een passie voor de landbouw, de natuur en het voedselsysteem!

Hieronder vind je het programma. Klik op de titel voor meer informatie & aanmelden.

ONLINE
Do 25 juni 19:30-21:00 College en Q&A ‘Stikstof voor Dummies’ Met Frank Verhoeven van Boerenverstand & Kringloopboeren Midden-Delfland.

Ma 29 juni 15:00-17:00 Webinar ‘Stikstof: waar zit de pijn?’  Met melkveehouder Jaco Kastelein uit Bodegraven, Dirk Kunst van Natuurmonumenten en Frank Lenssinck van het Veenweide Innovatiecentrum.

Do 2 juli 10:00-12:00 Webinar ‘Stikstof en de ambtenaar’ Een kijkje achter de schermen van ‘de’ overheid. Hoe is het om als Rijks- en provinciaal ambtenaar te werken aan het stikstofdossier?

Ma 6 juli 15:00-17:00 Kansenparade ‘Een leven zonder Stikstofprobleem’ Met o.a. boerin-adviseur Saskia Joha van Hoeve Kazan, LTO Noord Regio West, Louise Bokhoven van de Milieufederatie en Guido Enthoven van het Instituut voor Maatschappelijke Innovatie.

Wo 15 juli 10:00-11:30 Gesprek ‘Wat leerden we van de Stikstofweken?’ We gaan in gesprek met iedereen die zijn of haar lessen, nieuwe inzichten en openstaande vragen wil delen!

OFFLINE
Vr 3 juli 10:00-12:00 Excursie Proeftuin Precisiebemesting, Wassenaar Hoe werkt precisiebemesting in de melkveehouderij en wat zijn de resultaten tot nu toe? Trekker Herre Bartlema leidt ons rond.

Di 7 juli 15:00-17:00 Excursie Nieuwkoopse Plassen Natuurmonumenten Wat is het effect van (teveel) stikstof op dit natuurgebied? Boswachter John Pietersen verzorgt de excursie.

Do 9 juli 10:00-12:00 Excursie BD-Kaasboerderij Noorderlicht, Noordeloos Hoe worden de kringlopen gesloten op dit bedrijf en wat is het verdienmodel van Kees en Maria van Gaalen?

Vr 10 juli 10:00-12:00 Excursie Kringloopstal Hoeve Rust-hoff, Maasland Hoe werkt de kringloopstal op dit bedrijf en hoe bouwen Jeroen en Gusta van der Kooij aan hun verdienmodel?

Ma 13 juli 15:00-17:00 Excursie Bio-Vleesveehouder Hoeve Kazan, Nieuwveen De Limousin koeien van John en Saskia Joha eten 100% gras van eigen land. Hoe werkt deze wijze van vleesproductie?

Heb je een vraag of een suggestie over de Zuid-Hollandse Stikstofweken? Neem dan contact met ons op via info@voedselfamilies.nl

Hartelijke groet van Rachelle Eerhart en Patrick Kaashoek van de Zuid-Hollandse Voedselfamilies