skip to Main Content

‘De Kortste Weg’ moet zorgen voor een eerlijke prijs voor boer

Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH) wil consumenten uit de provincie stimuleren om vaker te kiezen voor voedsel uit de eigen streek. Dat doen zij en andere betrokken partijen via de campagne ‘De Kortste Weg’. De campagne zet onder andere in op een eerlijke prijs voor boeren en producenten. „Als een boer geen eerlijke prijs voor zijn producten krijgt, kan hij ook geen eerlijke producten telen”, aldus Alex Ouwehand, directeur van NMZH.

De campagne maakt onderdeel uit van het project de Groenste Familie van Zuid-Holland. Het project ondersteunt korte keteninitiatieven. „Ons kortetermijndoel voor 2020 is om 20.000 nieuwe klanten te realiseren voor de korte keten in Zuid-Holland”, aldus Ouwehand. „De keuze voor voedsel uit de eigen streek levert veel voordelen op. De milieu-impact is lager, boeren en producenten krijgen een eerlijke prijs voor hun producten, duurzame landbouw wordt gestimuleerd en consumenten kunnen kiezen uit een vers en gevarieerd aanbod.”

Band tussen boer en consument
Het herstellen van de band tussen boer en consument maakt ook onderdeel uit van de campagne. „Stedelingen weten niet meer waar het voedsel vandaan komt, hoe het geteeld wordt en de moeite die boeren hiervoor doen. De boer achter het voedsel moet weer herkenbaar worden en waardering krijgen voor zijn producten”, zegt de directeur van NMZH.

Drempel
Volgens Ouwehand melden zich elke dag nieuwe boeren aan om deel te nemen aan het initiatief. Hij merkt dat gangbare boeren het soms nog wel „ingewikkeld” vinden. „We zijn natuurlijk een natuur- en milieuorganisatie en geen boerenorganisatie. Dat kan een drempel zijn. Maar als boeren hun producten verbouwen met respect voor natuur en landschap dan gaan we graag met ze in gesprek.”

De campagne werd afgelopen weekend gelanceerd tijdens de jaarlijkse Prinsjesmarkt in Den Haag. Hierbij was onder andere landbouwgedeputeerde Adri Bom-Lemstra aanwezig. ‘De Kortste Weg’ wordt de komende tijd onder andere via posters en radio- en televisiespotjes op lokale zenders onder de aandacht gebracht. De campagne is volgens Ouwehand gericht op de toekomst en hij kijkt uit naar wat de het gaat brengen. „Als we heel Zuid-Holland kunnen bedienen met regionale producten, dan lukt dat in de rest van Nederland ook”, besluit hij.

Bron: Agraaf

Back To Top
Lid worden