ALBLASSERWAARD • 750 jaar droge voeten: daar kun je best een feest voor vieren. Alblasserwaard…
Artikel Nieuwe Oogst: Toerist herontdekt recreatie op platteland
Door de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en de inflatie heroverwegen Nederlanders hun vakantiebestemming. Dat biedt ontzettend veel mogelijkheden voor plattelandsondernemers, schetst vrijetijdskundespecialist Goof Lukken.
Recente ontwikkelingen zorgen ervoor dat mensen zich afvragen hoe ver ze nog op vakantie willen gaan en op welke manier. ‘Door de hoge brandstofprijs en de inflatie kiest een bepaalde groep steeds meer voor kortere vakanties dicht bij huis. Tijdens de coronacrisis hebben consumenten kleinschaligheid ontdekt’, stelt Goof Lukken. Hij is behalve docent toerisme en leisure aan Breda University of Applied Sciences ook trendwatcher.
Consumenten zoeken steeds meer naar een unieke belevenis zoals slapen in een hooiberg of bij schapen. ‘Een biefstuk smaakt overal hetzelfde. Het sausje maakt het lekker. Profilering is belangrijk. Als je lef hebt, investeer je’, zegt Lukken.
De kracht van het eigen bedrijf moet niet worden onderschat, zegt de trendwatcher. ‘Buiten de stad zijn is voor stedelingen al een beleving. Multifunctionele landbouwondernemers moeten niet proberen de Efteling te worden. Dat gaat hun niet lukken.’
Campingplekken schaarser
De bezetting op boerencampings neemt toe, ziet Lukken. Dat heeft niet alleen met genoemde ontwikkelingen te maken, maar komt ook doordat reguliere campingplekken schaarser worden. ‘Grote campings trekken de stekker eruit. Ze zijn aan het einde van hun levenscyclus en hebben geen opvolger.’
Een andere oorzaak is de ‘exceptioneel gestegen’ caravan- en campermarkt. De verkoop van nieuwe caravans bereikte met 1.634 exemplaren in het eerste kwartaal van dit jaar het hoogste niveau in de laatste tien jaar, blijkt uit cijfers van Bovag en RDC. Vooral onder 55-plussers is de camper populair. ‘Een grote groep mensen die vlak voor hun pensioen zitten, stopt eerder met werken en koopt een camper of caravan. Zij hebben veel vrije tijd en veel te besteden. Ze gaan er regelmatig op uit, ook in het binnenland.’
Jonge gezinnen
Boerencampingorganisaties Stichting Vrije Recreatie (SVR) en In het Groen spelen in op de de trend dat mensen Nederland steeds meer als vakantieland zien. Zij willen meer jonge gezinnen aan hun binden. Om dit te bereiken, lanceerden de organisaties nieuwe websites. SVR ontwikkelde samen met een entertainmentspecialist de marketingkarakters Fien en Teun. De twee boerenkinderen staan voor het ‘agrarische landleven, oorsprong en traditie’.
Ook marketingorganisatie VisitBrabant ziet een duidelijke trend dat consumenten zoeken naar het kleinschalige en lokale. ‘Onze aanpak is sinds de coronacrisis 180 graden veranderd. We focussen ons veel meer op lokaal aanbod in plaats van internationaal. Nu er weer wordt gereisd, combineren we de internationale promotie met campagnes gericht op de nationale en regionale markt’, zegt marketingspecialist Justine de Jong van VisitBrabant.
Storytelling
VisitBrabant ontwikkelde fietsroutes langs onder andere agrarische bedrijven en zorgde ervoor dat influencers met streekproducten koken. ‘Mensen zijn op zoek naar iets bijzonders, bijvoorbeeld dat een chef-kok een etentje organiseert op het boerenerf of dat mensen zelf mee kunnen koken’, schetst De Jong. ‘Daar zit nog meer potentieel in dan dat nu wordt benut. Wij helpen agrarisch ondernemers met storytelling, het vertellen van hun verhaal.’
Een andere uitdaging voor boeren met een recreatietak is dat de totale vrijetijdsbesteding zich verspreidt, zegt Lukken. ‘We hebben door corona flexibelere werktijden en hoeven niet per se in het weekend weg. Door de lage werkloosheid is het van belang dat bedrijven met creatieve campagnes personeel werven. Het is nogal wat om in de hospitalyindustrie te gaan. De eisen van consumenten zijn vrij hoog. Te allen tijde moet je gastheer of -vrouw zijn.’
Bron: Nieuwe Oogst