ALBLASSERWAARD • 750 jaar droge voeten: daar kun je best een feest voor vieren. Alblasserwaard…
Artikel Nieuwe Oogst: Lekkerder bij de Boer door grens duizend verkooppunten
Het onlineplatform Lekkerder bij de Boer is afgelopen week door de grens van duizend boerderijverkooppunten gegaan. Het platform verenigt boeren, verspreid over het hele land, die op hun erf een verkooppunt hebben van hun eigen producten.
Initiatiefnemer Thomas Siahaya: ‘Wij vinden het van groot belang dat aangesloten boeren betrokken zijn en blijven bij ons platform. Vandaar dat het onlinebeheer van een verkooppunt bij de eigenaar is neergelegd, zodat de informatie actueel is. Daarmee is de consument en natuurlijk ook de boer het best geholpen. Wij zijn de hub tussen consument en boer. Met ons platform zorgen wij voor de verbinding en stimuleren wij het kopen bij de boer, met alleen maar voordelen voor zowel boer als consument.’
Het platform is volledig opnieuw opgebouwd. De website en de app zijn opnieuw vormgegeven en completer geworden. Zo is nu te zien of een boerderijwinkel open is, wanneer deze opengaat, hoe laat deze vandaag sluit en hoe ver het rijden is. Ook zijn de categorieën makkelijker toegankelijk gemaakt, is de filterfunctie verbeterd en zijn de zoekmogelijkheden uitgebreid. Voor eigenaren van verkooppunten is het aanmelden en beheren vereenvoudigd.
Volgende stap
Kopen bij de boer is volgens Siahaya geen trend meer, maar iets wat steeds meer onderdeel wordt van de dagelijkse of wekelijkse boodschap. De volgende stap is om via het platform producten rechtstreeks bij de boer naar keuze te kunnen bestellen en reserveren.
Lekkerder bij de Boer wijst daarbij op het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek 2021, waaruit blijkt dat consumenten het belangrijk vinden om lokale boeren te steunen, daar ook extra moeite voor willen doen, maar niet voor niets willen rijden omdat er geen voorraad is. Siahaya: ‘Daar spelen wij op in door functionaliteiten in ons platform te bouwen, zodat het voor de consument geen drempel meer is en die zorg wordt weggenomen.’
Verder geeft 20 procent van de 1.218 respondenten aan nu niet naar de boer te gaan voor echt verse producten rechtstreeks van het land, maar dat wel te overwegen als de boodschappen (door de boer) worden thuisbezorgd. ‘We zien dat een groeiend aantal aangesloten boerderijverkooppunten thuisbezorgen aanbiedt, veelal in eigen regio. Door ook daarop te anticiperen en vooral te faciliteren in slimme marketingoplossingen, voorzien we in een belangrijke behoefte en boren we een extra doelgroep aan die nu nog niet koopt bij de boer’, aldus Siahaya.
Honderden onlinemarktplaatsen
Op de app en site komen daarom dit jaar honderden onlinemarktplaatsen, verdeeld per regio, met het aanbod van aangesloten boeren in de buurt. De consument kan dan een bestelling plaatsen en deze zelf afhalen of laten thuisbezorgen door de boer, mits hij deze service aanbiedt. Streven is om met deze nieuwe functionaliteiten medio april-mei live te gaan.
Met de lancering van het nieuwe platform is de volgende fase ingegaan, stelt Siahaya. ‘We zijn het afgelopen halfjaar van pionieren naar meer structuur en het maken van strategische keuzes gegaan. Doel is om van kopen bij de boer de normaalste zaak van Nederland te maken. Iedereen moet weten dat Lekkerder hét platform is voor echt verse producten, direct van het land. En bovenal: zonder tussenschakels. De boer bepaalt echt de prijs die wordt berekend aan de consument.’
Bron: Nieuwe Oogst