Skip to content

Artikel Nieuwe Oogst: Corona schudt groente- en fruitmarkt op

Vers en gezond is een van de vier trends die tijdens de coronacrisis opgang heeft gemaakt, maar ook na de crisis een belangrijke rol blijft vervullen. Dat stelt het groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan in De Lier.

De veredelaar baseert zijn verwachting op eigen wereldwijd onderzoek, interviews met experts op het gebied van teelt, handel en retail en ondersteund met de data van een aantal marktbureaus. De navorsing is het vervolg van eerder onderzoek van Rijk Zwaan in Europa, dat in juni van dit jaar werd afgerond.

‘De trends die toen al kwamen bovendrijven, gelden in wezen voor de hele wereld’, zegt Jan Doldersum, manager Chain & Retail bij het groenteveredelingsbedrijf. De drie andere bewegingen die volgens hem blijvertjes worden, zijn nieuwe afzetkanalen als onlineverkoop, lokale productie en thuis koken.

Groenteconsumptiecijfers

Als voorbeeld voor de hang naar vers en gezond noemt Doldersum de groenteconsumptiecijfers die twee weken geleden tijdens het Duitse Obst und Gemüse Kongress in Düsseldorf bekend zijn gemaakt. Helmut Hübsch van het Duitse GfK toonde toen dat de groenteconsumptie in de Bondsrepubliek zo’n 10 procent is gestegen ten opzichte van het meerjarig gemiddelde.

Deze trend diende zich al in de eerste maanden van dit jaar aan, nog voor de coronacrisis. In een analyse over de gevolgen van corona op het voedingspatroon van mensen, constateert het consultatiebureau Deloitte bijvoorbeeld ook een grotere vraag naar verse groenten en vers fruit.

Maaltijdboxen

Internetverkoop van groenten en fruit was al aan een opmars bezig voor corona, maar gedurende de crisis heeft het thuisbezorgen van maaltijden en maaltijdboxen een vlucht genomen. Wereldwijde bezorgers als HelloFresh (actief in Europa, Australië, Nieuw Zeeland en de Verenigde Staten) en Marley Spoon (Europa, Australië en de Verenigde Staten) melden voor het tweede kwartaal van dit jaar omzettoenames van 120 tot 130 procent ten opzichte van de overeenkomstige periode in 2019.

Doldersum geeft ook het voorbeeld van Abel & Cole en Riverford, twee grote bezorgers van biologische maaltijdboxen in het Verenigd Koninkrijk. Beide waren genoodzaakt een halt toe te roepen aan het snelgroeiende klantenaantal, omdat ze niet meer aan de vraag konden voldoen.

Een al sluimerende trend die zich in de coronatijd sterk heeft ontwikkeld, is het kopen van groenten en fruit die lokaal zijn geproduceerd. Zo won de Duitse supermarkt Edeka in mei de retailaward van het magazine Fruchthandel, omdat uit onderzoek onder negenduizend huishoudens was gebleken dat de groente- en fruitafdeling van deze supermarktorganisatie het meest werd gewaardeerd. De reden: Edeka brengt lokale producten aan de man.

Groente- en fruitkar

In Midden-Amerika hebben telers tijdens de coronacrisis diensten ontwikkeld waarbij consumenten online regionale groenten en regionaal fruit kunnen bestellen. En waarbij de groente- en fruitkar weer langs de deuren gaat.

Een nieuwe trend die zich mede door de lockdown heeft aangediend, is het thuis koken. Al dan niet met de maaltijdboxen die via internet zijn besteld. De consument zet de pan weer thuis op het gasfornuis, waarbij vooral goed houdbare groenten in trek zijn.

Onderzoek van het bureau Nielsen in China, Hongkong, Zuid-Korea, Maleisië en Vietnam toont aan dat de bevolking in deze Aziatische landen het thuis koken en eten veel belangrijker zijn gaan vinden. Een soortgelijk onderzoek in de Verenigde Staten heeft eenzelfde resultaat. In dat land zegt 54 procent van de consumenten meer thuis te zijn gaan kokkerellen.

Minder verspilling tijdens lockdown

Uit een onderzoek van de Universiteit van Antwerpen onder elfduizend consumenten in elf landen blijkt dat huishoudens tijdens de lockdown meer nieuwe recepten zijn gaan uitproberen. Ook leidde de lockdown tot veel minder verspilling.

‘De foodservice is op alle continenten hard getroffen’, legt Doldersum uit. In de Verenigde Staten lag de omzet in dit kanaal in augustus nog steeds 70 procent lager.

Doldersum verwacht evenals analisten van de Rabobank dat deze trends ook na corona de afzetkanalen blijvend veranderen. Ook de onderzoekers van de Belgische universiteit voorzien dit. Eerdere belangrijke beweegredenen voor de eetgewoontes van mensen, zoals ‘de keus voor premium’ of ‘geen tijd te verliezen hebben’, nemen in waarde af.

Wens om over te gaan op mechanisch oogsten

Rijk Zwaan sloot in juni van dit jaar een eerste onderzoek af naar de gevolgen van corona voor de groente- en fruitketen in Europa. Daaruit bleek dat ketenpartijen zich vooral druk maken over arbeid. Seizoensarbeiders konden toen niet vrij door Europa reizen. Ook 1,5 meter afstand houden is lastig. Groentetelers en de voedselverwerkende industrie overwegen daarom sneller om de omschakeling te maken naar mechanisch oogsten. Het gaat dan vooral om bladgewassen. De onderzoeken van Rijk Zwaan zijn voor het bedrijf van belang om te kijken waar het met de veredeling naartoe moet. Welke sla is bijvoorbeeld goed mechanisch te oogsten of welke groenterassen passen netjes in een maaltijdbox?

Bron: Nieuwe Oogst

Back To Top
Lid worden