Skip to content

Artikel Melkvee.nl | Taboe(r) campagne van start om mentale zorgen van boeren bespreekbaar te maken

De campagne ‘Ik kan het zelf (niet meer)’ van Taboe(r) is maandag 20 maart gestart. Deze campagne vraagt aandacht voor de mentale gezondheid onder boeren in Nederland.

‘Ondernemers voelen de toenemende druk vanuit de overheid en maatschappij’, aldus LTO Noord en stichting Zorg om Boer en Tuinder als initiatiefnemers achter Taboer. ‘De stijgende kosten en het missen van toekomstperspectief zorgen voor veel gevoelens van onzekerheid, verdriet en frustratie bij veel boeren en hun gezinnen. Steeds meer boeren kampen met mentale problemen. Problemen waarover je liever niet praat. Taboer wil deze problemen bespreekbaar maken onder het motto: Praten helpt.’

Onzekere tijden
De initiatiefnemers willen met deze campagne het taboe doorbreken dat rust op de ‘zachte kant’ van het agrarisch ondernemerschap. „Samen praten over technische en economische resultaten is geen probleem, maar mentale zorgen bespreekbaar maken is een ander verhaal. Daarom is deze campagne in deze onzekere tijd voor veel boeren en tuinders zo belangrijk”, zegt LTO-Noord bestuurder Fije Visscher.

Onafhankelijk loket
Deze meerjarige campagne kon mede dankzij financiële steun van de Rijksoverheid van start. Taboer is een onafhankelijk loket, waar boeren dagelijks terecht kunnen voor een luisterend oor, tips en adviezen en ervaringsverhalen. Taboer bestaat uit een website en een hulplijn 088 – 8886608 voor een luisterend oor.

Juiste hulpverlening
De Taboer-lijn is bemand door opgeleide medewerkers die luisteren naar de verhalen van boeren en zoeken naar passende oplossingen en/of verwijzen door naar de juiste hulpverlening. Piet Boer, ZOB-voorzitter: „In de campagne laten we zien dat een agrarische ondernemer niet de enige is die af en toe worstelt met zijn gevoelens. De boodschap is om niet met mentale problemen door te lopen, maar over de schaamte heen te stappen en tijdig hulp te zoeken.”

Klik hier voor meer informatie over Taboer.

Bron: Melkvee.nl

Back To Top
Lid worden