Skip to content

Artikel AD | Over drijfveren, dromen en passie: drie boeren uit de polder centraal in nieuwe documentaire

Boeren zijn vaker dan ooit in het nieuws. De protesten tegen de nieuwe stikstofregels zijn niet van de lucht en ook in België en Frankrijk laten ze van zich horen. Filmmakers Wesley Eijkelenboom en Jimmy Coutinho laten in hun eerste documentaire Alblasserwaardse boeren vertellen wat hen drijft. ,,Als ik ’s morgens om vijf uur mijn dieren ophaal, dan geniet ik.’’

Eijkelenboom (37) werkt al jaren in de filmindustrie, bij OD Media uit Utrecht. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat films, series en documentaires gestreamd kunnen worden door bedrijven als Netflix, Amazon Prime, Disney+ en ga zo maar door. Hij bewerkt de beelden tot het juiste formaat voor tv-schermen en levert ondertiteling of artwork, zodat kijkers thuis ongestoord kunnen genieten van het eindresultaat.

,,Er is echt van alles door onze handen gegaan de afgelopen jaren, maar zelf hadden we dus nog nooit iets gemaakt’’, zegt de inwoner van het Alblasserwaardse dorp Noordeloos, die daarom samen met zijn collega Jimmy Coutinho besloot een eigen documentaire te maken. ,,We kregen langzamerhand het idee dat we zelf ook wel iets konden maken, al onderschatten we natuurlijk niet dat het echt een vak is.’’

Ze staken de koppen bij elkaar en kwamen al snel op het idee om een aantal boeren over hun vak te laten vertellen. ,,Voor ons eerste project wilden we het niet direct te ingewikkeld maken én het dicht bij huis houden. We besloten ons te focussen op het boerenleven, omdat we het idee hadden dat in alle berichtgeving de kant van de boeren zélf niet echt goed belicht werd. Het leek ons mooi om dat op deze manier wél te doen, zonder zelf onze mening te geven.’’

Geen uitgesproken politieke voorkeur
De eerste opnamen voor de vijftig minuten durende documentaire werden al in 2022 gemaakt. Eijkelenboom interviewde drie boeren over hun drijfveren, hun dromen, hun passie en hun opvattingen over de stikstofcrisis, terwijl Coutinho het camerawerk deed. ,,We wilden geen boeren die een uitgesproken politieke voorkeur hebben, maar ‘gewone’ boeren die vertellen waarmee ze dagelijks te maken hebben.’’

Jan Vonk uit Goudriaan is één van de drie geportretteerde boeren. ,,Ik laat graag zien waar ik trots op ben, dus toen ik benaderd werd werkte ik graag mee. Straks kan heel Nederland het zien en misschien nog wel veel meer mensen in nog veel meer landen. Mooi toch? Spannend vind ik het niet, nee, daar ben ik te nuchter voor hoor. Ik heb het eindresultaat al mogen zien en als ik zie wat ze ervan gemaakt hebben… Dat viel me zeker niet tegen.”

,,Ik vertel graag over mijn werk en de dieren waar ik elke dag mee werk. Daar word ik telkens weer blij van. Als ik ’s morgens om vijf uur mijn dieren ophaal, dan geniet ik. Dat zijn heerlijke ogenblikken voor een boer. Ja, dat is vroeg, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik weet niet beter. Of de filmmakers meegegaan zijn op die momenten? Nee, toen heb ik ze niet gezien, haha.’’

Het filmen zelf bleek lang niet de grootste klus. ,,Het meeste werk ging zitten in de montage en het zoeken van de juiste muziek’’, zegt Eijkelenboom. ,,Dat heeft heel veel tijd in beslag genomen. Omdat het allemaal zo low budget mogelijk moest, heeft Jimmy Coutinho uiteindelijk zelf muziek gemaakt. Dan hoeven we immers geen rechten te betalen.’’

Uiteindelijk zijn de twee beginnende filmmakers dik tevreden met het eindresultaat. ,,Al zijn er natuurlijk altijd dingetjes waar je misschien wat minder tevreden over bent, maar dat doen we een volgende keer dus anders. Of die er komt? Dat moeten we nog even afwachten. Het is in ieder geval niet zo dat we nu al een onderwerp in gedachten hebben. Eerst maar eens afwachten hoe de reacties hierop zijn en hoe vaak dit bekeken gaat worden. Waar we op mikken? Echt geen flauw idee.’’

De documentaire ‘Trotse Boeren’ is vanaf 1 maart te bekijken op verschillende streamingdiensten. ,,In eerste instantie alleen in Nederland en België, maar als het aanslaat kunnen we er Engelse ondertiteling onder zetten en dan kun je heel eenvoudig uitbreiden naar 65 landen wereldwijd.’’

Bron: AD Rivierenland

Back To Top
Lid worden