ALBLASSERWAARD • 750 jaar droge voeten: daar kun je best een feest voor vieren. Alblasserwaard…
Artikel AD: Kinderdijk maakt zich op voor terugkeer toeristen
De Stichting Werelderfgoed Kinderdijk is er klaar voor: de terugkeer van de toerist. Directeur Peter-Jan van Steenbergen hoopt dit jaar zo’n 250.000 betalende bezoekers te ontvangen.
Na de corona-lockdown ging het werelderfgoed vrijdag voor het eerst weer open. Dat werd een tegenvaller: na een paar uur moesten de deuren vanwege de storm al weer gesloten worden. ,,Door het slechte weer hadden zich toch maar 25 mensen aangemeld,’’ vertelt de directeur.
Maar die domper mag de pret niet drukken. De voortekenen van het herstel van het toerisme zijn er, weet hij; al lijkt het een illusie om aan de 360.000 bezoekers van voor de pandemie te denken. Die hoeven er wat hem betreft ook niet per se te komen. Hij zit in de spagaat waar zijn voorganger voor corona in zat. Hij wil wel bezoekers ontvangen, maar de molenaars en omwonenden moeten ook rustig kunnen wonen.
Geen toeristen die vijf minuten krijgen voor een selfie
Aan de ene kant koestert hij de band met de grote riviercruiserederij Viking, aan de andere kant zegt hij heel snel niet te mikken op busladingen bezoekers. Waar het op aan komt, is dat hij vooral toeristen wil trekken die geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de molens en daar tijd en geld in willen steken. De busreiziger die vijf minuten krijgt om uit te stappen en een selfie te maken, daar zit hij niet op te wachten.
Tot voor kort was er afgezien van de bezoekersmolen en een souvenirshop echter ook weinig te beleven voor de toerist. Met de komst van het twee jaar geleden door prinses Beatrix geopende bezoekerscentrum kwam daar de eerste verandering in. Afgelopen jaar werd een vogeltheater gebouwd, waar bezoekers dit jaar voor het eerst kennis kunnen maken met de grote natuurwaarden van het molengebied.
Oud scheepje voer door de Alblasserwaard
Van geheel andere orde is een oud zeilscheepje, dat een plek bij één van de molens heeft gekregen. De ruim 100 jaar oude ‘Alles heeft een tijd’ is een perfecte aanvulling op de molens, vindt manager erfgoed en beheer Jan Willem de Winter. Het is een beurtscheepje, van geklonken staal, dat ooit met handelswaar door de Alblasserwaard voer. Het vervoerde onder meer fruit voor een bedrijf uit Alblasserdam.
De ‘Alles heeft een tijd’ werd enkele jaren geleden samen met een andere boot, de Jantina, overgenomen van het Maritiem Museum. Wordt de Jantina nu gebruikt voor rondvaarten, het staal van dit scheepje is te dun om er nog passagiers mee te mogen vervoeren. In het ruim zijn nu drie videofilms te zien, die tekst en uitleg geven over het molengebied en het waterbeheer in Zuidwest-Nederland. ,,Van Floris de Vijfde, die de waterschappen instelde, en het weeskindje in het biezen mandje, via de drietrapsbemaling door de Kinderdijkse molens naar het heden en dan naar wat we in de toekomst moeten doen”, vertelt Van Steenbergen. Rond de videoschermen zijn allerlei scheepsattributen van vroeger uitgestald.
Bordje: Mind your heads
De restauratie is nog niet helemaal afgerond, maar bezoekers zijn al welkom. In de hut wordt nog getimmerd. Het ruim is zo klein dat bezoekers er moeten bukken om onder de balken door te kunnen lopen. De Winter: ,,Er moeten nog bordjes met de tekst ‘Mind your heads’ komen.’’
Om de toerist langer in het gebied te houden, wordt alleen nog maar met passepartout-kaartjes voor alle activiteiten gewerkt. Die zijn bij voorkeur online te bestellen. Maar mensen uit de regio hoeven niet bang te zijn dat het hele gebied gereserveerd wordt voor betalende bezoekers, bezweert Van Steenbergen. De attracties hebben allemaal eigen toegangscontroles: ,,Mensen uit de omgeving die hier alleen maar willen wandelen of fietsen, blijven gewoon welkom. Daar veranderen we niets aan.’’
Bron: AD Rivierenland