ALBLASSERWAARD • 750 jaar droge voeten: daar kun je best een feest voor vieren. Alblasserwaard…
Artikel AD: Fien en Teun zijn deze zomer te zien op het witte doek; zo gaat het eraan toe bij de filmopnames
Fien en Teun zijn deze zomer te zien op het witte doek. De filmopnamen met de populaire boerderijkinderen en hun dierenvriendjes zijn deze week begonnen bij Van Hoorne Entertainment in Molenaarsgraaf. Deze site kreeg een exclusief kijkje achter de schermen.
,,Jammer van die botsing op het einde, maar heel goed gedaan hoor. Zullen we het nog een keertje doen?’’ Regisseur Matthias Temmermans neemt weer plaats op zijn regisseursstoel. ,,Het moet perfect zijn. En we hebben een fantastische cast en crew, dus dat moet lukken.’’ Uitvoerend producent Joris Gootjes houdt opnieuw de filmklapper voor de camera. Vanuit de regieruimte is dan al geroepen dat beeld en geluid lopen. ,,Drie, twee, één, actie!’’
Fien en Teun hebben al jarenlang een eigen serie op televisie, zijn ook niet meer weg te denken van Avonturenboerderij Molenwaard. Er zijn Fien en Teun-mokken, boeken, knuffels en kostuums, in mei opent ‘hun’ vakantiepark en nu komt er ook nog eens eens bioscoopfilm. ,,Een droom die uitkomt’’, stelt directeur Michael van Hoorne. Fien en Teun zijn een merk dat nóg steviger op de markt moet worden gebracht.
Sterren
,,We willen van Fien en Teun sterren maken en daar is een film heel belangrijk voor. Ze zijn al in het beton gegoten op onze parken en straks nog op het witte doek. Dan kunnen ze gewoon niet meer weg uit de levens van kinderen van 2 tot 6 jaar. En alles gebeurt hier in huis. De decors worden hier gemaakt, het script geschreven, de muziek wordt hier bedacht en er wordt ook nog eens gefilmd in onze eigen studio.’’ Van Hoorne vindt dat ook niet zo vreemd ook: Fien en Teun komen hier immers vandaan.
Fien en Teun, het grote dierenfeest mag uniek worden genoemd, vindt Van Hoorne. Nog niet eerder is er een film gemaakt voor zo’n jonge doelgroep. De speelfilm duurt, in tegenstelling dat de meeste films, dan ook geen 90 minuten, maar zo’n 50 minuten. Hoe leuk of spannend ook, kinderen van die leeftijd raken daarna hun concentratie en interesse kwijt.
Regisseur Matthias Temmermans (Sint-Niklaas, 3 januari 1968) kan het weten. De Vlaming stond mede aan de wieg van zender Kinderatelier en stapte later over naar Filmnet. Vervolgens belandde hij bij miljoenenbedrijf Studio100, waar hij tal van videoclips, films en series maakte; van Kabouter Plop en K3 tot Mega Mindy.
De lat ligt heel hoog om constant de aandacht van de kinderen erbij te houden
Ook voor Temmermans is werken voor zo’n jonge doelgroep een uitdaging. ,,Het is fantastisch om kinderfilms te mogen maken, maar tegelijkertijd heel moeilijk. Kinderen zijn genadeloos. Zij kijken naar een groot scherm en vanaf het moment dat ze het verhaal niet meer kunnen volgen, tolereren ze het niet langer en zijn dan weg. De lat ligt heel hoog om constant de aandacht van de kinderen erbij te houden.’’
,,Ik ben daar al jaren mee bezig en ik leer daar telkens opnieuw van. Voor deze jonge doelgroep is er nog een extra uitdaging. Om alles heel boeiend in beeld te brengen, veel kleuren en muziek te gebruiken en het verhaal heel duidelijk te vertellen. We hebben nu de eerste week achter de rug en het ziet er fantastisch uit. Beter dan ik in gedachten had.’’
Op de filmset in de studio van Van Hoorne is het een drukte van belang. De regisseur loopt rond, cameramensen, productieassistenten, de acteurs. In een hoek van de studio is de control room. Computerschermen en monitors vullen de donkere regieruimte.
Vanaf daar ziet de crew erop toe dat alles technisch vlekkeloos verloopt, er niets in beeld komt wat er niet hoort, de muziek wordt ingestart en er wordt goed gekeken naar de continuïteit. Als Fien of Teun in een scène een appel in de rechterhand houdt, dan moet het fruit in die hand blijven en niet ineens in de linkerhand zitten.
De kans op fouten daarop is het grootst als de scènes niet chronologisch worden opgenomen. Er zijn wereldberoemde voorbeelden. Je komt ze tegen in Harry Potter, Pirates of the Caribbean, Pretty Woman en zelfs Titanic zat boordevol van dit soort fouten.
Visite: Stip de pony
Tijdens de scène die vandaag wordt geschoten, gaan er geen fouten gemaakt worden. Hooguit zullen de acteurs Manuela Rutten (Fien) en Stijn MacGillavry (Teun) tegen elkaar botsen tijdens het dansje dat ze maken als Stip de pony met een liedje wordt geïntroduceerd. Want om dat dier draait het in de eerste F&T-biosfilm. De twee boerenkinderen krijgen op een dag een brief waarin ze worden gevraagd op te passen op een nieuw dier: een pony.
Keer op keer wordt het liedje opnieuw ingestart. De regisseur wil de scène vanaf meerdere standpunten hebben gefilmd. En omdat de shots door elkaar moeten kunnen worden gebruikt, moet alles precies zo gaan als daarnet. Dus moet het nog een keertje over. En nog een keer. Ondertussen is iemand met een waterspuit een van de decorstukken aan het bevochtigen. Het is een plastic boom die vlak voor de camera staat. ,,Dat geeft een mooi effect in de bioscoop’’, fluistert Michael van Hoorne.
De scène begint met dit zogenoemde craneshot. Daarna tilt de camera naar onder en zien we Fien en Teun. Dan klinkt het deuntje weer en beginnen ze te dansen. De acteurs en de crew kunnen het inmiddels dromen. En ook de regisseur hoeft hiervoor niet meer in het draaiboek te kijken. Daar staat: Fien en Teun zijn aan het werk in de moestuin. Stip steekt haar hoofd boven de staldeur uit en hinnikt. Fien en Teun kijken haar aan, laten het werk vallen en lopen naar haar toe.
Zweet op het voorhoofd
Het valt niet mee. De acteurs dragen kilo’s bagage: hun pakken wegen zo’n 10 kilo. Het is warm onder de lampen in de studio en er moet steeds opnieuw worden gedanst. Met hun koppen op zien Manuela en Stijn ook weinig. Als het maar even kan doen ze die ook af. Het zweet stroomt van Fiens voorhoofd. Er komt iemand aangesneld met een handdoek. Manuela heeft een rood aangelopen gezicht, veegt de lap over haar gezicht, puft en doet haar kop weer op. Ook de andere poppenspelers nemen hun plek weer in. Vanaf nu zijn ze weer Sebastiaan het varken, Rosa de koe, Pim de hond of de schaapjes Mike & Molly.
De stemmen van Fien en Teun zijn niet van die van Manuela en Stijn. Ook niet van Eva Jonker en René Noorderveen. De laatste twee zijn ‘slechts’ de voorleesacteurs. Ze helpen Fien en Teun als het ware om op het juiste moment te bewegen en expressie te laten zien. De voorleesstemmen zullen in de montage sneuvelen. Daar worden de ‘echte’ stemmen van de twee boerenkinderen onder de beelden gezet.
Uiteindelijk willen we jaarlijks zo’n twee tot drie films met Fien en Teun uitbrengen
De acteurs en de crew, maar ook co-producent Ben Vetters van het Vlaamse Montana Media zijn van tevoren allemaal op corona getest en wie de set op wil, ontkomt niet aan het wattenstaafje in de neus voor een sneltest. Iedereen verblijft zoveel mogelijk in ‘de bubbel’. Wie er om wat voor reden dan ook uitgaat, moet opnieuw worden getest. ,,Alleen zo kan het veilig’’, zegt Michael van Hoorne. En iedereen draagt een mondkapje.
De opnames duren nog een week of twee. Over een paar dagen wordt de set omgebouwd. Dan staan we aan de andere kant van de stal of staat er misschien een molen. Ook de vloer krijgt telkens een nieuwe lik verf. Michael van Hoorne zegt inmiddels van Dutch FilmWorks (DFW) te horen hebben gekregen dat de film op 15 juli in Utrecht in première gaat.
En er staat meer op stapel. ,,De samenwerking met de distributeur is geweldig. Ook die vindt het prachtig dat wij hier als pioniers in de polder aan de slag zijn. Dus dit smaakt naar meer. Uiteindelijk willen we jaarlijks zo’n twee tot drie films met Fien en Teun uitbrengen. En niet alleen studiofilms’’, mijmert Van Hoorne. ,,De Alblasserwaard is ook prachtig.’’
Bron: AD Rivierenland