Controle
Dan is er nog de vraag hoe horecazaken de controle op QR-codes gaan organiseren. Want het gebruik van de CoronaCheck-app, waarin de code om naar binnen te mogen te vinden is, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. ,,Mijn gasten zijn voornamelijk zestig jaar en ouder”, zegt Van Baalen. ,,Zij weten niet hoe ze om moeten gaan met een telefoon, of hoe ze een app moeten downloaden. Dat zorgt voor extra werk: ze moeten dan een papieren QR-code uitprinten en meenemen.”
Die coronapas vinden we geen probleem, maar dat de zaal nog niet vol mag zitten én dat we moeten om twaalf uur moeten sluiten wel
Dezelfde puzzel geldt voor theaters en bioscopen, die per eind september driekwart van hun zalen mogen vullen. Een verbetering ten opzichte van eerder – waarbij tweederde van de zaak gevuld mag worden – maar nog steeds een magere. De stijging van zo’n 8,3% aan capaciteit is voor velen namelijk niet rendabel genoeg om de deuren te openen.
Nóg niet vol
Dat is ook het geval voor poppodium Xinix in Nieuwendijk. Zij zijn al sinds de lockdown in december helemaal dicht, en dat zal met de nieuwe maatregelen ook zo blijven. ,,We hebben ons voorgenomen om pas weer open te gaan als dat weer mag zoals het voor corona was”, zegt vrijwilliger Martijn van den Boogert. ,,Het is jammer, want we hadden al wel plannen. Die coronapas vinden we daarbij geen probleem, maar dat de zaal nog niet vol mag zitten én dat we moeten om twaalf uur moeten sluiten wel. Daarom is opengaan niet rendabel voor ons.”
Daarbij is vooral de sluitingstijd een probleem voor het poppodium. ,,Onze voorstellingen zijn wel voor twaalf uur afgelopen, maar mensen blijven na de voorstelling even hangen en nemen dan nog een drankje”, zegt Van den Boogert. ,,Als we om twaalf uur dan dicht moeten, verliezen we enorm veel inkomsten. Al hopen we wel snel weer open te kunnen. Iedereen staat te springen om weer wat te doen. De situatie nu is afschuwelijk.”
Bron: AD Rivierenland/Beeld: Cor de Kock