Goud in handen
Door het recordaantal boekingen gaan de gemeente Gorinchem, veerdienst Riveer en Stichting Citymarketing serieus werk maken van de kansen die de interesse voor een tussenstop bij de vestingstad. ,,We hebben goud in handen’’, zegt Hania. ,,Dat besef is er al langer. Maar het kost tijd om rederijen ervan te overtuigen dat Gorinchem meer is dan een goede locatie voor een tussenstop alleen. Wij hebben als stad én regio hun passagiers ook het nodige te bieden.’’
Dat is de reden waarom de gemeente Gorinchem eerder dit jaar Peter Henkes heeft ingehuurd. Hij staat bekend als de deskundige op het gebied van riviercruises. Henkes was onder meer mede-eigenaar en directeur productontwikkeling bij Amstour, een reisorganisatie in Amsterdam gespecialiseerd in het leveren van toeristische diensten aan cruisemaatschappijen. Ook zit hij in het bestuur van Dutch Delta Cruise Port, het samenwerkingsverband voor de ontwikkeling en promotie van riviercruises in de Zuidwestelijke Delta.
Het doel is dat passagiers van Viking in 2023 voor excursies in onze regio kunnen kiezen
,,Hij heeft ruim dertig jaar ervaring’’, zegt Hania. ,,Zijn opdracht is onder meer om passagiers van schepen die in Gorinchem aanmeren langer in de stad en regio te houden. Dat moet onder meer door nieuwe potentiële partners te overtuigen van de aantrekkelijkheid van Gorinchem. Zo is het management van Viking al enige tijd geleden op bezoek geweest. Recent is de medewerker die excursies voor deze rederij ontwikkelt een dag in Gorinchem en de Vestingdriehoek geweest. Het doel is dat passagiers van Viking in 2023 voor excursies in onze regio kunnen kiezen.’’
Regio promoten
Deze zomer hopen de gemeente, Riveer en Stichting Citymarketing onder aanvoering van Henkes de productmanagers van meerdere cruisemaatschappijen sfeer te laten proeven in de regio. Die afspraak is al gemaakt. ,,We hebben het management van cruisemaatschappijen al zo’n fam-trip aangeboden. Fam staat voor familiarisation, eigenlijk is het een soort kennismaking waarbij we Gorinchem en de regio promoten.’’
Voor die promotie is inmiddels een online-platform opgezet. ,,Zie dat platform maar als een supermarkt waar allerlei activiteiten worden aangeboden. De productontwikkelaars van cruisemaatschappijen kunnen daar rondkijken om te zien of er iets van hun gading bijzit. Ook is hier praktische informatie te vinden, bijvoorbeeld over de voorzieningen en de overnachtingskosten’’, zegt Hania.
Voorlopig is er aan de speciale steiger genoeg ruimte om alle riviercruiseschepen te laten aanmeren. Er kunnen twee schepen naast elkaar afmeren. Er is ruimte voor schepen van maximaal 135 meter. ,,Sommige schippers zijn hier een uurtje voor een tussenstop en anderen blijven overnachten met hun passagiers. Het aantal schepen dat aanlegt, is dus vaak veel groter dan twee.’’
Bron: AD Rivierenland/Beeld: Cor de Kock