Skip to content

Drukte bij ‘selfservice-boeren’ in coronatijd: ‘De groenten vliegen de deur uit’

De coronacrisis heeft geen gevolgen voor de ‘selfservice-landwinkel’ van vijf boerenbedrijven in Noordeloos. Sinds Nederland ‘in lockdown is’, is het er zelfs drukker dan ooit.

Geen andere klanten, geen vakkenvullers en caissières. Bij de landwinkel Symbiose aan de Nieuwendijk – een samenwerking van moestuin Gewoon Anderz, de biologische boerderij De Drie Wedden, kaasboerderij Noorderlicht, melkveebedrijf Hoeve Catherine Elisabeth en Zorgboerderij De Hogt – gaat alles volgens het principe van zelfbediening. ,,En daardoor zijn we inderdaad behoorlijk corona-proof’’, lacht Jeanette Verloop van Gewoon Anderz. ,,Dat zien mensen waarschijnlijk ook. Sinds de coronamaatregelen gelden is het erg druk.’’

Hamsteren

Voor klanten is de zaak met een toegangspas op elk moment te bezoeken voor bijvoorbeeld kaas, groenten en vlees, van maandag tot en met zaterdag. Op die laatste dag worden nieuwe passen verstrekt. ,,En de afgelopen weken delen we elke zaterdag meer nieuwe pasjes uit dan in de weken daarvoor. Misschien dat mensen toch op zoek gaan naar adresjes dichter bij huis voor hun boodschappen’’, zegt Verloop.

,,Of er ook gehamsterd is? In het eerste weekend waarin de maatregelen golden, dachten we wel: ‘Waar zijn alle groenten naartoe?’ Ze vlogen de zaak uit, haha. Maar dat was echt eenmalig, hoor.’’

Eerder schreven klanten in een schriftje welke producten ze meenamen en kregen ze een automatisch incasso. Dat is inmiddels vervangen door een kassasysteem met pinbetaling. ,,Dat werkt fijner. Voor de klant en ook voor ons’’, aldus Verloop, die wel aangeeft dat er nu een paar extra maatregelen in de winkel gelden vanwege het coronavirus. ,,Er staat een pompje met desinfectiemiddel bij de ingang. En we hebben een bord geplaatst om klanten erop te wijzen dat ze één voor één naar binnen mogen.’’

Bron: AD Rivierenland/Beeld: Cor de Kock

Back To Top
Lid worden