ALBLASSERWAARD • 750 jaar droge voeten: daar kun je best een feest voor vieren. Alblasserwaard…
Artikel Nieuwe Oogst: Nog twee maanden voor registratie 187.000 landbouwvoertuigen
De RDW ziet de afgelopen maand een flinke stijging in het aantal registraties van (land)bouwvoertuigen. Twee van de drie zijn inmiddels geregistreerd, maar er resten nog maar twee maanden om voor de andere 187.000 voertuigen een registratie aan te vragen. Met name in de provincies Friesland, Flevoland en Zuid-Holland moeten eigenaren nog een flinke eindsprint inzetten.
Na 1 januari 2022 mogen trekkers, rijdende werktuigen (MMBS’en) en getrokken materieel alleen nog op de openbare weg als ze bij de RDW zijn geregistreerd. De komende twee maanden kan dat nog online via rdw.nl voor 18 euro per registratie. Vanaf 1 januari 2022 is registratie nog wel mogelijk, maar alleen na een keuring op een keuringsstation. Dat kost minimaal 140 euro en bij de meeste voertuigen zelfs meer.
De afgelopen maand kreeg de RDW gemiddeld 20.000 aanvragen per week binnen, bijna drie keer zoveel als de maanden daarvoor. ‘Eigenaren weten wel dat hun voertuig moet worden geregistreerd, maar hebben het moment om daarmee te beginnen steeds uitgesteld’, zegt conversiemanager Rob van Dokkumburg.
‘Die indruk krijgen we door gesprekken op beurzen, bij de klantenservice en met branchevertegenwoordigers. De meesten hebben ook al gecheckt hoe het werkt. Inmiddels voelen de meeste eigenaren wel de druk om de registratie snel nog te regelen. Ze weten dat het vanaf 1 januari veel moeilijker en duurder is’, aldus Van Dokkumburg.
Om alle eigenaren te informeren en overtuigen, hebben de RDW en de brancheverenigingen in relevante sectoren vanaf de zomervakantie een communicatieoffensief ingezet. Zo hebben 200.000 bedrijven die volgens de bedrijfsomschrijving in het handelsregister een trekker of motorrijtuig met beperkte snelheid zouden kunnen hebben, een brief gekregen.
In kranten, vakbladen en op sociale media stonden oproepen en advertenties. Ook brancheverenigingen hebben hun achterban nog eens extra gemobiliseerd. Als de situatie rond covid-19 het mogelijk maakt, staat de RDW in de laatste drie maanden van het jaar ook nog op enkele beurzen.
MMBS’en lopen achter
In totaal is voor 363.000 van de 550.000 trekkers, rijdende werktuigen en getrokken materieel een registratie aangevraagd. Waar het aantal trekkers, (land)bouwaanhangwagens en getrokken materieel goed op schema zit, loopt het aantal registraties voor rijdende werktuigen nog flink achter. Voor motorrijtuigen met beperkte snelheid, zoals ze officieel heten, zijn nog maar 55.000 registraties van het verwachte totale aantal van 130.000 aangevraagd.
Uit de cijfers blijken grote verschillen tussen de provincies. Vijf provincies doen het beter dan het landelijke gemiddelde van 66 procent (Gelderland, Limburg, Drenthe, Noord-Brabant en Utrecht). In Zuid-Holland, Flevoland en Fryslân heeft minder dan de helft van het geschatte aantal (land)bouwvoertuigen een registratie.
Geen goede verklaring
‘We hebben geen goede verklaring voor de provinciale verschillen’, zegt Rob van Dokkumburg. ‘De provinciale en regionale media in Gelderland hebben veel aandacht aan de registratie besteed, maar ik weet niet of dat de enige verklaring is voor de grote voorsprong.’
Het gaat om verschillende voertuigen die in de bouw, infra, logistiek, groen, op de boerderij en op het land worden gebruikt. Dit zijn bijvoorbeeld trekkers, zelfrijdende oogstmachines, dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, verreikers en heftrucks. Registreren is nodig als ze harder dan 6 kilometer per uur kunnen rijden en op de openbare weg komen. Dat geldt ook voor land- en bosbouwaanhangwagens en rijdende (land)bouwmachines die harder dan 25 kilometer per uur kunnen rijden.
Bron: Nieuwe Oogst