ALBLASSERWAARD • 750 jaar droge voeten: daar kun je best een feest voor vieren. Alblasserwaard…
Artikel Nieuwe Oogst: 6 trends bij consumptie groenten en fruit
Corona, inflatie en de oorlog in Oekraïne beïnvloeden trends in consumptie van groenten en fruit. De sluiting van horeca in coronatijd liet een opmars zien in thuisgebruik van verse producten en leidde tot toenemende vraag naar gezond voedsel. Verder zijn gemak en duurzaamheid belangrijke aspecten in de keuze van consumenten. Dat blijkt uit een rondgang langs zaadfirma’s en afzetorganisaties op de Fruit Logistica in Berlijn.
Kleur en smaak
Voor Bejo zijn smaak en kleur belangrijke speerpunten in de veredeling. Zo zet het bedrijf in op de snackwortel. Een lange wortel van 30 centimeter wordt in zessen gesneden en vervolgens geschrapt en gepolijst. ‘Gezond snacken’, noemt cropmanager West-Europa Robert Schilder het soort. Ook houdt Bejo zich bezig met Purple Power: een reeks gewassen met een paarse kleur. ‘De kleur maakt het aantrekkelijk en het is gezond door het hoge gehalte aan vitaminen en anti-oxidanten.’
Bejo-aspergespecialist Pascal Staaks noemt het voorbeeld van tricolore-asperge. Een soort die bestaat uit drie kleuren en waar de smaak per kleur afwijkend is. ‘Daarnaast hebben we de salade-asperge, een paarse variant die je niet hoeft te koken en schillen.’
Brandmanager Tim Kievits van FruitMasters ziet een veranderend smaakprofiel onder consumenten. ‘Mensen zien liever een harder dan een zachter ras. Ook is er meer vraag naar zoet fruit, in plaats van zuur.’ De fruittelerscoöperatie speelt onder meer met de appelrassen Morgana en Tessa in op deze ontwikkelingen.
Meer aandacht voor gezondheid
In coronatijd ging de horeca dicht en hadden mensen meer tijd om thuis uitgebreider te koken. Hierdoor gaven ze meer aandacht aan vers en gezond eten. Nu de horeca weer open is, maar buiten de deur eten door de inflatie duur, wordt de druk op het inkomen groter. ‘Consumenten kiezen daarom weer meer voor goedkopere, maar meestal minder gezonde alternatieven’, zegt marketingmanager Harm-Jan Eikelenboom van The Greenery. ‘Door corona is de consument zich wel meer bewust van gezond eten, maar ze vallen snel terug in het oude patroon.’
Syngenta ziet sinds het begin van de pandemie een toenemende belangstelling voor gezond voedsel, maar de zaadfirma merkt ook dat daar nu een rem op zit door de hogere voedselprijzen, mede door de oorlog in Oekraïne.
Volgens directeur Janine Luten van GroentenFruit Huis heeft gezondheid door corona wel een positieve vibe gekregen. Eind 2021 presenteerde de belangenbehartiger een nieuwe missie: de gids naar een gezonde generatie. ‘Hiermee richten we ons op de gezonde toegevoegde waarde van de groente- en fruitketen. Iedereen weet dat het gezond is, maar we willen een gedragsverandering in gang zetten zodat consumenten ook daadwerkelijk gezonder gaan eten’, licht Luten toe.
Gemak in bereiding en bezorging
Syngenta houdt zich in de veredeling al langer bezig met de gemakstrend onder consumenten. Zo ontwikkelde de zaadfirma snoeptomaatjes en kwam het vorig jaar met een nieuwe variëteit van bloemkool, waarbij kleine bloemkoolroosjes op lange groene stelen groeien. Daarvan is het de bedoeling dat de consument het bloemkoolroosje met steel in zijn geheel bereidt en ook in zijn geheel opeet. Gemakkelijk en snel.
Aardappelspecialist Schaap Holland speelt in op gemak door meer variatie aan te brengen in de presentatie van hun geschilde producten. ‘Eerder hadden we vooral producten om te bakken, maar dat pakken we nu breder op’, geeft accountmanager Moniek Wisse aan. ‘We laten op de verpakking meerdere mogelijkheden van bereiding zien. Dan hoeven de consumenten zelf minder na te denken over hoe ze de aardappelen klaarmaken.’
De Belgische veilingen BelOrta en Hoogstraten zeggen dat gemak ook in België een prominente rol speelt. Jan Engelen van Veiling Hoogstraten ziet dat vooral terug in de aantrekkende onlineverkoop, bijvoorbeeld via HelloFresh. Dat is een internationaal bedrijf dat maaltijdboxen aan huis bezorgd. ‘Tijdens corona zaten mensen soms thuis in quarantaine. Dat gaf de onlineverkoop een boost’, zegt de marketingmanager. ‘Ook de retail speelt hier meer in op onlineverkoop. Zo zet Albert Heijn flink in op bezorging aan huis.’
Duurzame rassen en verpakking
Duurzaamheid staat bij alle bedrijven hoog in het vaandel. Syngenta sloot zich vorig jaar aan bij een beweging van bedrijven die hun krachten bundelen om voedselverspilling te halveren voor 2030. De zaadfirma veredelt groenten waarbij oogst- en snijverlies wordt voorkomen en de houdbaarheid langer is. Verder vindt Syngenta het van belang dat nieuwe soorten minder water en meststoffen nodig hebben.
GroentenFruit Huis werkt aan een module om te komen tot een onderbouwde beoordeling van de milieu-impact van tuinbouwproducten. Daarmee kan de organisatie leden bijstaan in het stappen zetten om de impact te verminderen. Voor The Greenery is de verpakkingskeuze belangrijk. ‘De retail beperkt het gebruik van plastic. Daarom zijn we voor hardfruit al overgeschakeld op karton’, zegt Eikelenboom.
FruitMasters gebruikt zachtfruitschalen die worden gemaakt van zwerfplastic verzameld aan de kust bij Griekenland. BelOrta past alleen plastic toe dat kan worden gerecycled. Veiling Hoogstraten, die vooral aardbeien verhandelt, heeft in dat gewas de switch gemaakt van plastic naar kartonnen verpakkingen.
GroentenFruitHuis constateert dat de duurzaamheidstrend in coronatijd een versnelling heeft doorgemaakt. Schaap Holland merkt dat het nu op een lager pitje staat door de onzekere situatie voor voedselzekerheid door de Oekraïne-crisis.
Inzet op lokale herkomst
‘De Nederlandse retail kiest steeds meer voor lokale herkomst, omdat de consument daarom vraagt’, stelt Kievits. Volgens hem wordt er in de veredeling van nieuwe rassen rekening mee gehouden dat gewassen in Nederland goed te telen zijn. ‘Door de nieuwste technieken is het mogelijk om jaarrond lokale aardbeien en bramen te telen.’
Glenn Sebregts van BelOrta zegt dat Belgen door corona meer lokaal zijn gaan kopen. ‘Dat is een blijvertje’, concludeert de marketingmanager. De afzetorganisatie werkt met campagnes aan het promoten van lokale producten en probeert de consument bij te brengen wat seizoensgroenten zijn.
Data en digitalisering
Veiling Hoogstraten, waar ook veel Nederlandse telers bij zijn aangesloten, valt het op dat communicatie van data sneller is geworden door corona. ‘Vooral in het analyseren van data en het anticiperen op die analyse’, zegt Engelen. GroentenFruit Huis verzamelt via stichting Food Compass data over residuen en microbiologische gegevens om daarmee de voedselveiligheid in de keten te bevorderen.’
Diverse afdelingshoofden van Bayer lieten weten dat digitalisering voor de zaadfirma belangrijk is en het telers helpt betere keuzes te maken. Ook is het nodig om precies te kunnen werken. Mogelijk kunnen boeren hierdoor beter inspelen op wensen van de consument.
Bron: Nieuwe Oogst