29 november 2024 Cider bestond al in de tijden van de Grieken en Romeinen, maar…
Artikel BoerenBusiness: Supermarkt wil duurzame boer niet meer betalen
Supermarkten willen geen harde afspraken maken over het betalen van een hogere prijs aan boeren die duurzamer produceren. Dat blijkt uit stukken die tv-programma Zembla in handen heeft gekregen door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur. Demissionair landbouwminister Carola Schouten pleit in het programma, dat vanavond op NPO2 wordt uitgezonden, voor een heffing op minder duurzame producten.
Schouten heeft met alle grote supermarkten gesproken en wil dat zij stappen zetten in het meer betalen van boeren die duurzaam produceren. “Er zijn wel eens momenten dat ik denk, tjonge, waarom duurt het allemaal zo lang. Waarom gaat dit niet sneller?”, aldus Schouten in de uitzending.
Heffing minder duurzame producten
Schouten, die in het programma aangeeft zelf vooral biologisch te eten en te zijn overgeschakeld op plantaardige zuivelvervangers, wil een heffing op producten die minder duurzaam zijn geproduceerd. “Als consument zie je in de supermarkt niet het verschil tussen hoe iets is geproduceerd en wat dat betekent voor de leefomgeving. Zorg dan wel dat die heffing niet in het groter geheel van de belasting opgaat, maar dat die bijvoorbeeld in een speciaal fonds komt. Dit fonds kan weer worden gebruikt om de boer tegemoet te komen in de kosten die hij heeft voor verduurzaming. Het mes snijdt dan aan twee kanten. De prijs van gangbaar en meer duurzaam wordt gelijker en tegelijkertijd zorg je dat boer wordt gecompenseerd voor de extra kosten die hij moet maken voor de transitie.”
Supermarkten willen niet rapporteren over verduurzamen
Uit de stukken blijkt volgens Zembla ook dat supermarkten zich actief verzetten tegen een motie van de Tweede Kamer om jaarlijks te rapporteren over de manier waarop ze hun assortiment duurzamer maken. Supermarkten beroepen zich op concurrentiegevoeligheid, vrezen administratieve lasten en benadrukken dat ze al zoveel doen.
Bron: BoerenBusiness