Skip to content

Artikel AD: Rijden touringcars straks af en aan naar onze forten? Dit kunnen we verwachten van de werelderfgoed-status

Rijden de touringcars straks af en aan naar het GeoFort en wordt Woudrichem het nieuwe Kinderdijk? Dit kunnen we verwachten nu de Nieuwe Hollandse Waterlinie door Unesco is uitgeroepen tot werelderfgoed. 

Natuurlijk zijn de provincies, gemeenten en betrokken organisaties nog altijd in jubelstemming, nadat Unesco maandag besloot dat de Nieuwe Hollandse Waterlinie wordt toegevoegd aan de werelderfgoedlijst. Een flinke opsteker, waar zeker tien jaar hard voor is gewerkt, gelobbyd en geïnvesteerd.

Maar zorgen zijn er ook. De status van werelderfgoed brengt namelijk niet alleen prestige en aandacht met zich mee, maar waarschijnlijk ook een toename van (buitenlandse) toeristen en een trits aan verplichtingen. Wat kunnen we er eigenlijk van verwachten?

Busladingen vol toeristen

Klagen de bewoners van de vesting Woudrichem straks – net als die van Kinderdijk (werelderfgoed sinds 1997) een paar jaar geleden deden – over dat zij bezwijken onder de enorme hoeveelheid toeristen die dag in, dag uit over de keien lopen?

Dat zal zo’n vaart niet lopen, verwacht Juke van Niekerk, directeur van de Stichting Liniebreed Ondernemen, die forten in de Nieuwe Hollandse Waterlinie helpt met onder meer promotie. ,,De Nieuwe Hollandse Waterlinie strekt zich uit over 86 kilometer en telt 45 forten, 6 vestingen en 2 kastelen. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met Kinderdijk, waar alle drukte zich op één plek concentreert.’’

Beter toegankelijk

Van Niekerk verwacht op dat punt dus geen problemen. Vooral niet omdat in de aanloop naar de nominatie voor de werelderfgoedlijst, bij veel forten juist al werd ingezet op het verbeteren van de toegankelijkheid. ,,In tegenstelling tot tien jaar geleden, kunnen nu veel meer forten bezoekers ontvangen. De gebouwen zijn gerestaureerd en hebben een nieuwe bestemming gekregen.’’

De interesse om in forten te werken, logeren en recreëren nam de afgelopen jaren al toe. ,,De status van werelderfgoed is de kers op de taart, terwijl het eigenlijk al een lekkere taart was. Ongetwijfeld betekent dit dat de interesse, ook vanuit het buitenland, toe zal nemen. Maar busladingen vol toeristen zie ik in nabije toekomst niet komen. Al is het maar omdat we door corona veel bewuster naar vakanties kijken en hebben geleerd van overtoerisme.’’

Volgens Peter den Tek, voorzitter van het Vliegeniersmuseum dat in Fort Vuren is gevestigd, biedt de Nieuwe Hollandse Waterlinie juist een kans om toeristen beter te spreiden. ,,We staan nu toch op een lijst die internationale toeristen aanspreekt. Misschien kunnen wij hier, met alle ruimte die de waterlinie biedt, iets van de druk wegnemen bij Kinderdijk en Amsterdam.’’

Bouwen

Met de opname in de werelderfgoedlijst komt ook extra bescherming. Fijn, want landen zullen hun werelderfgoed niet snel laten verpieteren en dus zal er sneller geld vrijkomen om alles in goede staat te houden. Maar er zit ook een nadeel aan. Zo waarschuwde de Unesco-commissie al dat er niet te veel gebouwd moet worden en ging er een streep door een woningbouwproject in Woudrichem.

Voor het GeoFort, dat plannen heeft voor extra gebouwen onder de grond, is het ineens de vraag of die nog wel kunnen komen. ,,Stilstand is achteruitgang’’, zegt directeur Willemijn Simon van Leeuwen. ,,Dus ik hoop dat deze stempel er niet voor zorgt dat er helemaal niks meer mag. Wij willen op ons terrein heel graag een hoop mooie dingen realiseren.’’

Dat haar fort nu onderdeel uitmaakt van werelderfgoed, maakt haar trots. ,,Natuurlijk zijn er wat zorgen, maar vooral zijn we ongelofelijk blij. Dit zet het GeoFort en al die andere forten, vestingen en kastelen wel op de kaart. We kunnen ons nu gezamenlijk sterk maken, dat we al dit moois voor Nederland kunnen behouden.’’

Bron: AD Rivierenland

Back To Top
Lid worden