29 november 2024 Cider bestond al in de tijden van de Grieken en Romeinen, maar…
Artikel AD: Alvast wennen aan de e-bike voor als de A27 wordt verbreed: ‘Goed alternatief voor de auto’
Stap eens op een e-bike in plaats van in je auto. De gemeenten Gorinchem en Altena willen hun inwoners laten ontdekken of een elektrische fiets een alternatief kan zijn voor hun auto. Eventueel in combinatie met een reis per pont, want bij de steigers van Riveer in Gorinchem en Sleeuwijk staan die fietsen klaar.
Gorcums wethouder Joost van der Geest en zijn collega Hans Tanis van Altena kunnen donderdagmiddag hun telefoon op zak houden. Eigenlijk heb je die wel nodig als je een van de fietsen van Windmill Bike wil meenemen. Via de app van het Alblasserdamse bedrijf moet je een fiets reserveren. Voor hen staan twee e-bikes klaar. Met een rondje over de boulevard Buiten de Waterpoort geven ze de officiële aftrap voor het project dat samen met Future Mobility Network is opgezet.
Dit kennis- en adviesbureau houdt zich bezig met vraagstukken rond mobiliteit. Tijdens het grootschalig onderhoud aan de Wantijbrug in de N3 bij Dordrecht zette Future Mobility Network op verzoek van Rijkswaterstaat en de Verkeersonderneming vijf hubs op met onder meer elektrische fietsen. Die waren een schakel in het openbaar vervoersnetwerk als alternatief voor de auto.
Twintig fietsen
,,Een alternatief bieden voor de auto is nu ook de belangrijkste reden om de hubs in Gorinchem en Sleeuwijk te starten’’, legt Iris Ruysch van Future Mobility Network uit. ,,In totaal zijn er twintig fietsen beschikbaar: tien e-bikes en tien gewone fietsen. De verdeling over de hubs wordt afhankelijk van de vraag. Dit project duurt in principe een jaar.’’
Ondertussen hebben beide wethouders hun rondje gemaakt. Breed lachend komen ze aangereden. ,,Dat zie ik graag’’, zegt Ilim Akcay van Windmill Bike. De fietsen van zijn bedrijf zijn op meerdere plaatsen in de regio te vinden, waaronder in de Drechtsteden en nabij de molens van Kinderdijk. Hij is blij met de complimenten van de wethouders die te spreken zijn over hun eerste ervaring met de blauwe rijwielen.
,,We zijn in Gorinchem al langer bezig met vraagstukken rond mobiliteit. Zo hebben we kennis gemaakt met Future Mobility Network’’, zegt Van der Geest. Volgens hem zijn veel problemen niet zo maar opgelost en kosten deze tijd. ,,Maar soms zijn er ook dingen die je wel snel kunt oppakken: zoals deze hub met fietsen als alternatief voor de auto.’’
Gedragsverandering kost tijd
Met het oog op de toekomst is het volgens beide wethouders nodig dat bewoners in de regio gaan nadenken over alternatieven voor hun autorit over de A27. ,,Wanneer in 2023 echt wordt begonnen met de verbreding van de snelweg is de fiets in combinatie met de pont mogelijk een goed alternatief’’, zegt Tanis. ,,Mensen zijn gewend de auto te pakken en gedragsverandering kost tijd. Door dit project kunnen regiobewoners gewoon eens kijken hoe het is om met een elektrische fiets te reizen.’’
Om regiobewoners over een eventuele drempel te trekken, kost het huren van een fiets in mei 2 euro per dag. Daarna betalen gebruikers 3,50 euro voor een gewone fiets en 7,50 euro voor een e-bike. Toeristen die de regio willen ontdekken, kunnen er overigens ook gebruik van maken. ,,Maar we richten ons in principe op de forenzen’’, benadrukt Ruysch nog eens. ,,Daarom ook is de hub in Altena bij de veersteiger in Sleeuwijk geplaatst. Maar het is niet ondenkbaar dat wanneer dit project een succes wordt op andere locaties ook fietsen komen te staan.’’
Zowel Future Mobility Network als de gemeenten gaan de fietsen promoten. ,,We hebben onze inwoners eerder de kans geboden om een speed pedelec uit te proberen. Dat sloeg enorm aan. Dan moet dit project ook kans van slagen hebben’’, aldus Van der Geest.
Bron: AD Rivierenland