29 november 2024 Cider bestond al in de tijden van de Grieken en Romeinen, maar…
Artikel Nieuwe Oogst: Corona zorgt voor run op boerencampings
Eigenaren van boerencampings maken zich op voor een drukke periode nu veel mensen in Nederland blijven vanwege corona. Aan het begin van de zomer moeten boeren uit heel het land al nee verkopen, sommigen zelfs tientallen keren per dag. De gemiste omzet van Pasen en Hemelvaart halen velen echter niet meer in.
De belangstelling voor kamperen bij de boer neemt deze zomer enorm toe. Opmerkelijk is dat door het hele land boerencampings volstromen. Dit constateert woordvoerder Bas van Mill van Stichting Vrije Recreatie (SVR), waarbij zo’n 1.200 Nederlandse boerencampings zijn aangesloten.
‘Zelfs in Groningen – een prachtige provincie, maar geen kampeerprovincie zoals Zeeland of Friesland – zien onze leden een toename van het aantal kampeerders’, stelt Van Mill.
Aantal donateurs stijgt
Het aantal donateurs van de brancheorganisatie verviervoudigde de afgelopen tijd. De afgelopen jaren nam het aantal in de zomerperiode wekelijks met zo’n 150 tot 200 toe, nu melden zich iedere week 800 gezinnen aan voor het donateurschap van 10 euro per jaar. Dit bedrag moeten ze betalen voordat ze bij een SVR-boer kunnen boeken.
‘Hoewel landen als Frankrijk, Duitsland en Italië hun grenzen weer hebben geopend voor toeristen, vinden veel mensen het nog lastig om op vakantie naar het buitenland te gaan. Ze zijn angstig. Daarom boeken ze liever een plek op een camping in Nederland’, verklaart Mill.
Boerencampingeigenaar en vleesveehouder Jan Bloemerts uit Dwingeloo kan erover meepraten. De ene na de andere camper rijdt het splinternieuwe terrein van Camperparc Stee in Lhee op. Sinds ruim twee maanden is de camping open. Op een halve hectare realiseerde Bloemerts zestig camperplaatsen, een investering van zo’n 400.000 euro. Via zijn smartphone kan hij zien wanneer een gast digitaal heeft ingecheckt bij de incheckzuil.
Bezetting overtreft verwachtingen
Daar waar het seizoen met een kater begon omdat de opening in april door corona in het water viel, loopt Bloemerts nu stralend rond over het terrein. ‘We hebben ons eerste jaar begroot op een bezetting van 20 procent over het hele jaar. De daadwerkelijke bezetting overtreft onze verwachtingen. We zitten al op de prognose die we over vijf jaar voor ogen hadden. Het voelt wat dubbel, maar zonder corona was ons dat nooit gelukt’, stelt hij vast.
De laatste weken moest de Drentse ondernemer zo nu en dan het bordje ‘vol’ bij de camping plaatsen. ‘Dat is echt kicken. Op het land waar minder dan een jaar geleden onze limousins nog liepen, was zelfs de laatste plek bezet.’
Bloemerts ziet dat zijn gasten hernieuwd kennismaken met Nederland. ‘Het merendeel was anders naar het buitenland gegaan, naar Scandinavië vooral. Die landen zitten nog op slot.’
Drenthe ontdekken
Dat geldt ook voor de familie Bernards uit Uden. Ze vieren nooit vakantie in Nederland, maar vanwege de coronamaatregelen blijven ze nu dicht bij huis. ‘Wat we hier in Drenthe gaan doen? Dat moeten we nog ontdekken.’
Na de uitbraak van corona moest het Noord-Brabantse stel even wat legpuzzels maken. ‘We waren van plan om deze zomer naar Zuid-Italië te gaan. En in het najaar naar Peru en Bolivia. Voordeel van Nederland is dat we binnen twee uur weer thuis zijn en dat er overal fietspaden zijn.’
Gemeenten nemen maatregelen om de toeristenstroom op campings zo goed mogelijk op te vangen. Zo stellen meer en meer gemeenten extra campingplaatsen beschikbaar en staan ze toe dat campings ook in de winter open zijn. Exacte cijfers zijn niet voorhanden, maar Vekabo-voorzitter Ellen Kok verwacht dat ongeveer een derde van de gemeenten gehoor heeft gegeven aan dit verzoek van onder andere Vekabo.
‘Omzetcompensatie wordt lastig’
De omzetcompensatie waar de brancheorganisatie op aandrong bij het ministerie, wordt volgens de Vekabo-voorzitter een lastig verhaal. ‘De schade ligt gemiddeld op 30.000 tot 40.000 euro. Wij vinden dat eigenaren van minicampings, net zoals aardappeltelers en siertelers, moeten worden gecompenseerd. Maar ook kermissen en horeca staan in de rij voor omzetcompensatie. We blijven lobbyen, maar het wordt lastig.
‘Vakantiegangers ontdekken een leuk product. Ze hoeven niet meer twee dagen te reizen om op hun bestemming te komen’, zegt Kok. Volgens haar kan deze zomer leiden tot structureel hogere bezettingen op boerencampings. Maar daarvoor is binding met de gast noodzakelijk.
‘Campingeigenaren kunnen gasten nog meer aan zich binden, door via sociale media als Instagram foto’s te laten zien van die plattelandsbeleving’, tipt de Vekabo-voorzitter. ‘En niet van een veldje met caravans en voortenten, dat ziet er overal hetzelfde uit. Landschap en natuurbeleving verkopen. Daar komen we steeds meer achter.’
‘Helft beoordelingen gaat over sanitair’
Eigenaren van boerencampings investeren dit jaar meer in privésanitair, dat zo’n 6.000 euro per unit kost. Erik Verwaaijen van CampPlus zag de omzet met 300 procent stijgen. ‘De grote vraag kwam aanvankelijk voort uit een paniekreactie toen de sanitairgebouwen op campings dicht moesten. Als ik toen vijfhonderd units had gehad, had ik ze zo kunnen verkopen.’ Nu weten de campingeigenaren zijn bedrijf ook te vinden. Onder meer om drukte in sanitairgebouwen vanwege de 1,5 meterregel te voorkomen. ‘Voor campings is sanitair van groot belang. Van de beoordelingen gaat de helft erover. Je kunt nog zoveel schoonmaken, maar als één toiletganger er een zootje van maakt, krijg je een slechte beoordeling.’
Bron: Nieuwe Oogst