skip to Main Content

The Dutch Way Of Life-broers: ‘Dit ontzettend kleine land is té mooi om niets over te delen’

Gewoon filmen hoe je door een stad loopt, dán kan je zien hoe mooi Nederland is. Dat dragen de Britse broers Bob Buckley en Will Philpin uit met hun Facebookpagina The Dutch Way of Life. ,,Gorinchem is een lust voor het oog.”

Het wordt niet veel Nederlandser dan dit, zeggen Bob Buckley (38) en Will Philpin (27). Onderaan molen ‘Nooit Volmaakt’ pakken ze hun camera’s en telefoons erbij om een livestream op hun Facebookpagina The Dutch Way of Life te starten. ,,We zijn la la la live in… Gorinchem!”, roept Buckley enthousiast in de camera. ,,Holy moly! Komen jullie mee de molen in?”

Samen met Nederlands fotograaf Gijs van Ouwerkerk (42) vormen de twee Britten een team voor hun pagina op Facebook. Allemaal om hun ruim tienduizend ‘leden’ te laten zien wat de échte manier van leven is in ons kikkerlandje. En dat is véél meer dan de grachten van Amsterdam, zeggen ze stellig. Buckley woonde een tijdje in Duitsland en later in een ‘little dorpje’ in Nederland. ,,Het was dát moment dat ik verliefd werd op dit land. Juist de eenvoud is prachtig. Eenmaal terugverhuisd naar Engeland begon ik het zelfs te missen.”

‘Te mooi’
Drie jaar geleden besloot hij weer op vakantie te gaan naar Groningen, en toen wist hij het: ,,Dit ontzettend kleine land is té mooi om niets over te delen.” Dat was het begin van The Dutch Way of Life, waar ze verslag doen van ‘vergeten’ Nederlandse plaatsen. Een eerste filmpje, een simpele fietstocht door Eindhoven, werd 20.000 keer bekeken. Hun leden hebben vaak een connectie met Nederland, of hun voorouders nu hier zijn geboren, of ze fan zijn van het land zelf.

,,Veel leden van onze gemeenschap komen uit Canada en Zuid-Afrika, maar ook veel uit Spanje, Portugal en Engeland”, zegt Philpin. Ze spelen een belangrijke rol bij hun pagina, want de leden bepalen welke Nederlandse plaatsen de broers aandoen. ,,Zo vragen ze ons of we naar een geboorteplaats van hun grootmoeder kunnen gaan. Nu hadden we bijvoorbeeld een berichtje gekregen van mensen die zestig jaar geleden in Gorinchem waren geboren. En juist plekken die iets onbekender zijn, bezoeken we met liefde.”

Meeslepend, zo omschrijven ze hun manier van stadsmarketing. ,,We laten een plaatsje zien, precies zoals die is”, vertelt Buckley. ,,Geen poespas, want we filmen gewoon hoe we door een stad lopen. Of we doen een LiveDrive, waarbij we een camera tegen de voorruit van onze auto plaatsen. Eigenlijk niets bijzonders, maar juist dát maakt het speciaal.”

‘Onontdekte schatten’
Ooit hopen de Britten met een gemeente in iedere provincie samen te werken. ,,Kijk alleen maar naar Gorinchem: wát voor onontdekte schatten hier te vinden zijn. Onze missie is om juist meer toeristen naar dit soort plaatsen te laten komen, en niet alleen naar de tulpenvelden. Of niet naar de molens van de Zaanse Schans, maar wél naar molen ‘Nooit Volmaakt’ van molenaar Theo hier in Gorinchem.”

Hun eigen werk in Manchester hebben de broers behouden, en daarmee bekostigen ze de tripjes naar de andere kant van het kanaal. ,,Het begon allemaal als een hobby, maar het zou in de toekomst zomaar een echte business kunnen worden”, filosofeert Buckley. ,,Een regio als deze is toch veel te prachtig om niet gezien te worden? Het zou zonde zijn om de toeristen alleen jullie hoofdstad te laten bezoeken.”

,,Gorinchem is so gorgeous”, vinden de broers. Want: ook deze stad laat in hun ogen zien wat een Dutch Way of Life, ofwel een Nederlandse manier van leven, is. ,,Het gaat om gezelligheid, om leuke straatjes en het water. Deze regio verdient het bezocht te worden”, zegt Philpin. ,,Zullen we er een stukje Leerdammer kaas bij eten?”

Gorinchem gezien door Britse ogen
Wandelend door de Arkelstraat kijkt Bob Buckley zijn ogen uit. ,,Weet je wat het is? Voor jullie is het zo normaal om door deze straat te lopen, maar wij zien dit weer heel anders.” Zo vraagt hij zich af waar het bordje met de tekst ‘malle molen’ vandaan komt. Bij Van Zuilen Mode staat hij even stil. ,,En wat doet zo’n kerkje in het midden van een winkelstraat? Voor ons is dat écht wel bijzonder. Fantastisch, man.” Hier zouden veel meer mensen moeten komen, vindt Buckley. ,,Het is een lust voor het oog en ontzettend Nederlands, wat dat ook mag zijn. In ieder geval ontzettend leuk om hier te zijn, zelfs in de stromende regen. Maar dat zijn we in Engeland wel gewend”, zegt hij met een knipoog.

Bron: AD Rivierenland/Beeld: Cor de Kock

Back To Top
Lid worden