Persbericht: Doen jullie op 30 oktober weer mee met de Nacht van de Nacht?

Afgelopen jaar hebben we vanwege het Coronavirus helaas alle fysieke NachtvandeNacht evenementen moeten annuleren. Dat was voor iedereen natuurlijk een teleurstelling. 2019 was nog een recordjaar met meer dan 550 evenementen en 45.000 bezoekers. Maar gezien de huidige situatie ziet het er naar uit dat we in oktober weer een echte Nacht van de Nacht mogen beleven. Met fysieke activiteiten. We roepen iedereen op om dit jaar weer mee te doen en een mooie activiteit te organiseren tijdens de Nacht van de Nacht van zaterdag 30 oktober. Sterrenclubs, wandelverenigingen, de Forten, natuurgebieden, boswachters, restaurants, natuurfotografen, landschappen, IVN, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, biologen, vleermuisdeskundigen, kunstenaars, wetenschappers, etc, etc  … Hopelijk doen jullie allemaal weer mee. Aanmelden kan op de site via https://www.nachtvandenacht.nl/activiteiten

Nieuwe website:
Afgelopen maanden hebben we niet stil gezeten! De website is vernieuwd. Zie www.nachtvandenacht.nl We hebben een meldpunt lichthinder toegevoegd. https://www.nachtvandenacht.nl/lichthinder/ met nu al honderden meldingen. En naar aanleiding van de meldingen zijn al vele zaken opgelost. We hebben afgelopen jaar een onderzoek gedaan naar bedrijfsverlichting. Zie info Met tientallen vrijwilligers maakten we meer dan 1300 foto’s van bedrijven in de nacht. Daarvan bleek zo’n 70% onnodig veel verlichting aan te hebben. Alle bedrijven ontvingen van ons de foto van hun bedrijf in de nacht, met tips om er iets aan te doen. Voor dit jaar staat een nieuw onderzoek in de planning! Geef je op als nachtfotograaf! Via m.bleijenberg@nmu.nl

Waar is het nog donker?

Nederland is nog steeds een van de meest verlichte landen ter wereld. Echte duisternis is er bijna niet meer te vinden. Hierdoor wordt het zien van een sterrenhemel steeds zeldzamer en raakt het ritme van (nacht)dieren en mensen verstoord. Veel aanlichting van gebouwen, reclameverlichting langs wegen en wegverlichting brandt de hele nacht door terwijl er nauwelijks iemand langs komt. Dat kan minder en slimmer! Met nieuwe technieken kun je wegverlichting dimmen of juist aanzetten als er een fietser of auto langs komt. Met nieuwe technologie kunnen gemeenten en bedrijven ook veel energie en geld besparen en kan lichthinder worden voorkomen. Met de organisatie van de Nacht van de Nacht willen de Natuur en Milieufederaties aandacht vragen voor onnodige lichthinder en energiebesparing op verlichting.

Meer informatie?

Op onze website http://www.nachtvandenacht.nl/ vindt u meer achtergrondinformatie, de evenementen op een rij en een pagina waar gemeenten en bedrijven zich kunnen aanmelden. Voor vragen of opmerkingen kunt u ook contact opnemen met een van onze medewerkers in uw provincie.