skip to Main Content

Matthijs Baan over zijn project Elke Melk: “Straks kun je melk kopen van Floortje 30”

Met Elke Melk brengt melkveehouder Matthijs Baan (38) uit Molenaarsgraaf binnenkort een gloednieuw zuivelconcept op de markt. Elke Melk moet boeren en burgers dichter bij elkaar brengen, de beleving van de consument vergroten én de kwaliteit van de melk verbeteren.

Vanaf komend najaar kun je in de supermarkt melk kopen van je favoriete koe. Melkveehouder Matthijs Baan uit Molenaarsgraaf zorgt daarmee voor een wereldprimeur.
De melk van de ongeveer honderdtwintig koeien van de Hazendonkhoeve komt niet meer bij elkaar in één tank. “Iedere koe wordt voortaan apart gemolken. De melk wordt direct gepasteuriseerd, komt in een flesje en staat een paar minuten later in de koeling.”
Op de fles komt een etiket met de naam van de koe, de datum en de tijd dat de koe gemolken is en het vet-, eiwit- en lactosegehalte van de melk. “Op onze website kun je nog meer over ons bedrijf en de koe te weten komen. Bijvoorbeeld wanneer de koe voor het laatst gekalfd heeft.”

Beleving
Baan kwam op het idee toen hem werd gevraagd om mee te doen aan een masterclass. “Het doel was om stad en platteland met elkaar te verbinden.”
De inwoner van Molenaarsgraaf hoorde andere deelnemers vol trots vertellen over hun kaas, peren, aardbeien en groente. “Dat zette mij aan het denken. Ik ben trots op mijn boerderij en op mijn koeien, maar mijn melk verdwijnt ‘gewoon’ in de melktank die na drie dagen wordt leeggezogen.”
Hij besloot in de presentatie de nadruk te leggen op de ‘beleving van melk’. “Ik bedacht iets wat toen nog niet mogelijk was, maar wel een leuk onderwerp opleverde: Elke Melk.”

31 smaken
Aanvankelijk leek het alleen maar een leuk idee. De reacties na de masterclass waren echter zo positief dat Baan zich er verder in ging verdiepen. Het afgelopen jaar slaagde hij erin alle technische obstakels te overwinnen en zijn droom werkelijkheid te maken.
Op dit moment wordt op de Hazendonkhoeve volop gewerkt aan een nieuw zuivelhuis. Vanaf eind november is Elke Melk te koop in bijna alle vestigingen van Albert Heijn in Nederland. “Dan kopen consumenten niet zomaar melk, maar melk van Floortje 30 of Geertje 64. Elke koe is uniek, heeft haar eigen verhaal, haar eigen karakter en eigen ‘tekening’. Iedere koe ‘smaakt’ ook anders. Consumenten kunnen hun favoriete smaak kiezen en zich verdiepen in de koeien. Hopelijk leidt dat tot meer interesse in ons product.”

Verser
Bovendien zorgt het volgens Baan ook voor een betere kwaliteit van de melk. “De melk wordt straks direct gepasteuriseerd en ligt dan de volgende dag in de winkel. Nu wordt melk drie dagen in de tank opgeslagen, opgehaald en dan pas gepasteuriseerd. Het zorgt er bovendien voor dat de structuur van de melk én de originele smaak gehandhaafd blijven.” De ‘wereldprimeur’ kost circa twintig procent meer dan gewone melk.
Als de melk straks in de supermarkt ligt, gaat Baan proberen het concept uit te bouwen. “Denk aan speciale melk voor ziekenhuizen of mensen die moeten aansterken: de ‘dikste’ melk vol eiwitten en voedingstoffen.
Of aan restaurants. Nu staat daar geen melk op de kaart. Het product is te algemeen, er zit geen verhaal bij. Straks is dat wel het geval. Ook dat is een manier om de kloof tussen boeren en burgers te overbruggen.”

Bron: Gezinsgids

Back To Top
Lid worden