Skip to content

Artikel AD: Riviercruise kan toeristen naar méér dan de trekpleisters brengen: ‘Een fantastisch verdienmodel’

De Drechtsteden gaat komend jaar flink inzetten op personenvervoer over water. Dat is onder meer nodig om de tienduizenden riviercruisetoeristen feilloos door de regio te loodsen. Gedacht wordt aan extra waterbusroutes naar de Biesbosch, Gorinchem en het Haringvliet, extra steigers voor cruiseboten én meer (nautische) excursies op het droge.

De concrete plannen komen voort uit een onderzoek dat projectontwikkelaar Bloc heeft uitgevoerd in opdracht van de regio en belangenorganisatie Dutch Delta Cruise Port. De belangrijkste conclusie: er liggen juist nu enorme kansen voor de regio Drechtsteden om bestaande (maritieme) plannen aan elkaar te knopen en zo maximaal te profiteren van de tienduizenden toeristen die met riviercruises naar de regio komen.

Met de inslag van corona legden zo’n beetje alle rederijen hun cruiseboten aan de kade. De verwachting is echter dat vanaf dit najaar de eerste schepen weer over de Lek en de Noord door de regio varen. Dat brengt per jaar tienduizenden extra toeristen met zich mee. ,,We willen de groeiende riviercruisemarkt als vliegwiel gebruiken voor meerdere ontwikkelingen in de regio’’, zegt voorzitter Sjoerd Vollebregt van de Economic Development Board van de Drechtsteden.

Vollebregt doelt onder meer op de ontwikkelingen rond het transferium in Alblasserdam en het voormalig Loveld-terrein in Zwijndrecht, waar niet alleen het onderhoud van de vaartuigen, maar ook een heel nieuwe halte voor de waterbus wordt gemaakt. Fred Witte van Dutch Delta Cruise Port, dat het onderzoek deed, ziet daarin ook kansen: ,,Eén van de allergrootste kansen is om de drie toeristische trekpleisters in de regio – het centrum van Dordrecht, Kinderdijk en de Biesbosch – te verbinden via het water. Niet met de gewone lijndienst van de Waterbus, maar met speciale afvaarten. Dat is een fantastisch verdienmodel. En via die waterbus krijg je de toeristen ook op andere plekken, zoals Alblasserdam, Zwijndrecht en misschien wel Gorinchem.’’

Vollebregt ziet daarin een belangrijk aandeel in het ‘grotere plaatje’: ,,We zijn met een flink aantal concrete ontwikkelingen bezig en die hebben allemaal met elkaar te maken op sociaal-economisch vlak. Met deze plannen voor de riviercruises wordt ook de Waterbus en de watertaxi’s rendabeler; hun frequentie gaat omhoog. En dat heeft weer een effect op de bedrijven die hun klanten willen huisvesten. Hun gebied wordt groter als er meer en frequentere verbindingen zijn.’’

Gerben Baaij, directeur van Dordrecht Marketing & Partners, wil de plannen op ‘een verantwoorde manier’ realiseren. Dat wil zeggen: de mensen die van de schepen komen moeten niet voor ‘overtoerisme’ zorgen. ,,Maar daar ben ik niet bang voor. Het dagbezoek van Nederlandse toeristen in Dordrecht is tussen de twee en tweeënhalf miljoen. Deze tienduizenden mensen extra vallen dus wel mee. Maar we zijn ons er zeker bewust van dat we hen niet zomaar moeten loslaten in bijvoorbeeld Kinderdijk of de natuur van de Biesbosch.’’

Verdienmodel ook op het land
De cruisetoeristen brengen nieuwe verdienmodellen met zich mee, is de verwachting. Een daarvan ziet Baaij op het land. ,,Een van de grootste misverstanden met riviercruises is dat de opvarenden allemaal ‘oude van dagen’ zijn, de laatste jaren zie je meer en meer jongeren. De gemiddelde leeftijd aan boord daalt al naar de vijftig jaar; en vijftigers van nu zijn geen vijftigers van dertig jaar geleden. Ze zijn actiever. We willen daarom ook meer nicheproducten opzetten, zoals fietstochten langs de mooiste tuinen en kastelen in de regio of andere tours met een bepaald thema.’’

Bron: AD Rivierenland

Back To Top
Lid worden