Skip to content

Artikel AD: Meer riviercruises naar Dordrecht en Kinderdijk, maar geen ‘drijvende flats’ zoals in Venetië

Slechts twee van de zes aanlegsteigers voor riviercruiseschepen in de regio worden gebruikt: Kinderdijk en de Merwekade in Dordrecht. Er is dus veel onbenut potentieel. En mogelijk komt zelfs de Hooijkade er nog bij. Legt de regio de rode loper uit voor rederijen? Nee, zegt directeur Gerben Baaij van Dordrecht Marketing & Partners. ,,De giga-schepen in Venetië zijn een schrikbeeld.’’

Plots is het aardedonker in Venetië. Het gigantische cruiseschip MSC Orchestra vaart dwars door de Italiaanse waterstad. Het uitzicht dat de miljoenen toeristen er per jaar krijgen voorgeschoteld op de historische grachten en panden wordt minutenlang verpest door een drijvend flatgebouw. De stad gaat de grootste joekels zelfs weren uit het centrum.

,,Dat is een schrikbeeld’’, zegt Baaij, die ook wel weet dat de toeristenstromen in de wereldberoemde stad niet te vergelijken is met die in Dordrecht. Wat hij ermee wil zeggen is vooral: biedt alleen iets aan dat past binnen de schaal van het toelaatbare.

Oftewel: geen mega-cruiseschepen zoals Venetië, maar ook Rotterdam en Amsterdam, jaarlijks verwelkomen maar juist kleinere riviercruiseschepen waarvan per afvaart een behapbaar aantal passagiers van boord stapt. Een dilemma, zeker in een tijd waarin de trend is dat (cruise)schepen alleen maar groter worden om zo meer toeristen mee te kunnen nemen.

‘U vraagt, wij draaien’
,,Wat mij betreft is het niet: U vraagt, wij draaien’’, is Baaij stellig. ,,Het is namelijk in ieders belang dat er in de Drechtsteden een aanbod is dat past bij de regio. We moeten een duurzaam businessmodel opzetten rond de riviercruises; zowel qua vaartuigen als voor de lange termijn. Maar dat klinkt makkelijker dan dat het in de praktijk zal zijn.’’

Dat is ook een van de aanbevelingen van Fred Witte, voorzitter van belangenorganisatie Dutch Delta Cruise Port. Hij voerde met zijn bedrijf Bloc een onderzoek uit naar de riviercruise-kansen van de regio. Juist die kleinschaligheid kan de kracht zijn van Dordrecht, de Biesbosch en het werelderfgoed van Kinderdijk, stelt hij. ,,Juist nu is er de kans om de projecten rondom de nieuwe concessie van de waterbus vanaf 2022 hieraan te koppelen.’’

Een plattegrond met bestaande en potentiële waterbuslijnen naar onder meer Gorinchem, de Biesbosch en het Haringvliet maakt dat zichtbaar. Daarop staan ook enkele locaties ingetekend waar het maritieme en nautische verleden van de regio onder de aandacht van de vele toeristen kan worden gebracht; in onder meer Sliedrecht, Papendrecht en Alblasserdam is genoeg te vertellen over de maritieme sector, is het idee.

Leren van Hoorn en Enkhuizen
Gevaar daarbij is dat de relatief kleine plaatsen langs het water overspoeld worden door de tienduizenden riviercruisetoeristen. Een scenario waar de regio welliswaar vooraf rekening mee houdt in de plannen maar waar desalniettemin goed naar gekeken moet worden, zegt Evert Koster van Amsterdam Cruise Port. In Noord-Holland liet hij enkele jaren geleden een soortgelijk onderzoek uitvoeren omdat rederijen hun zinnen hadden gezet op kleinere plaatsen rond de hoofdstad, zoals Hoorn en Enkhuizen.

,,Als je alles zomaar op zijn beloop laat en je legt zomaar steigers aan dan bestaat het risico dat een dorp wordt overspoeld en krijg je té veel bussen en taxi’s op eenzelfde plaats. Dat heeft ook een enorme impact op het dagelijkse leven van de lokale bevolking’’, weet Koster uit ervaring. ,,Daarom is in Hoorn gekozen voor een groot transferium buiten Hoorn, waar mensen met elektrisch aangedreven busjes naartoe worden gebracht. Van daaruit kunnen zij zich verder verplaatsen in de regio.’’

Niet in de bus naar Rotterdam
En dat is iets waar de dorpen in de Drechtsteden ook niet op zitten te wachten. Maar tegelijkertijd wil Baaij wél dat de toeristen hun geld uitgeven in ‘zijn’ regio door bijvoorbeeld op het Groothoofd of het Scheffersplein in Dordrecht koffie met gebak te eten en daarna een rondvaart houden in de Biesbosch. ,,Als men hier op bezoek komt moet men hier ook wat gaan doen. Deze mensen moeten niet in Dordrecht aanmeren en vervolgens in de bus naar Rotterdam stappen.’’

Op dat vlak ziet Sjoerd Vollebregt, voorzitter van de Economic Development Board van de Drechtsteden, ook grote kansen. ,,Dit kan heel stimulerend werken voor de regio en brengt ook geldstromen met zich mee. Zeker als het ons lukt om de maritieme kennis – toch de kracht en de historie van dit gebied – hier aan te verbinden. Zó willen we ons als regio profileren en daarmee trek je echt publiek. We willen hen verleiden de streek nog een keer te bezoeken en misschien krijgen we sommigen zelfs zo ver dat ze in de Drechtsteden naar werk en een woning gaan kijken.’’

Vollebregt wil met de overheden en het bedrijfsleven ‘zijn tanden zetten’ in het rapport over de riviercruisesector. Baaij doet hetzelfde: ,,Door de groeiende interesse in riviercruises over heel Europa zoeken rederijen juist na corona naar nieuwe bestemmingen. Zuid-west Nederland is daarbij erg interessant, juist vanwege de combinatie van stad en natuur. Wij doen daar graag aan mee, omdat we denken dat de hele regio daarvan kan profiteren. Al verliezen we de lokale belangen natuurlijk niet uit het oog. Wat Venetië is overkomen, gaat hier niet gebeuren.’’

Animo 2022 ligt voor op topjaar 2019
Op het moment dat corona Nederland in bezit nam, stopten de cruiseschepen met varen. Fred Witte, voorzitter van belangenorganisatie Dutch Delta Cruise Port, zegt dat rederijen dit najaar weer gaan varen. ,,Het enkele schip dat nu over de Lek vaart doet dat als experiment. Vanaf september gaat een deel van de vloot weer met passagiers varen en voor volgend jaar zomer stromen de boekingen volop binnen. Ik sprak laatst met de grotere operators en zij liggen nu al voor op 2019, dat echt een topjaar was. Dat zegt iets over de potentie van de sector. En dus ook over de kansen voor de Drechtsteden.’’

Bron: AD Rivierenland

Back To Top
Lid worden