Skip to content

Artikel AD: Hoe Gorinchem de titel van mooiste vestingstad gaat verzilveren: ‘Zorgen dat bezoekers ook terug willen komen’

Honderden toeristen doorkruisen dagelijks de Gorcumse binnenstad. Het is het directe gevolg van de uitverkiezing door de ANWB tot ‘Allermooiste vestingstad van Nederland’, een kleine twee weken geleden. ,,Nu moeten we zien dat we die winst gaan verzilveren op een manier dat mensen ook willen terugkomen.’’

Een wildvreemde man komt rechtstreeks op Gerben Zeeman, marketingmanager bij Stichting Gorinchem Citymarketing, afgelopen. ,,Wat kunnen we hier doen?’’ Een plompverloren vraag van een bezoeker die door de publiciteit rond de titel naar Gorinchem is gelokt. Zeeman wijst: ,,Als u nu hier de vestingwal oploopt, kunt u een wandeling maken en na afloop op een van de terrassen een taartje eten.’’ Blijkbaar tevreden met het antwoord gaat de man op de stadswal af.

Zeeman moet erom lachen. ,,Het is wel dé vraag die mensen stellen als ze de stad bezoeken. Ja, wat valt hier eigenlijk te beleven? Die vraag stellen we ons bij Citymarketing ook continu. Het antwoord is: een heleboel. Maar er is zeker behoefte aan meer, dat merken we nu al aan de vragen die we krijgen. Van bezoekers aan de balie van de VVV, maar ook online. Het bezoek aan de website van Mooi Gorinchem is de voorbije dagen met 300 procent toegenomen.’’

Bij winst aan de bak
Dat de winst in de ANWB-verkiezing grote gevolgen zou hebben, daarmee had Zeeman al rekening gehouden. Sterker nog, hij besteedde de weken voor de uitverkiezing aan een lobby. ,,In maart werd bekend dat we op de longlist stonden. Toen zijn we actief die verkiezing gaan promoten, want publieksstemmen bepalen of je tot de finale doordringt. Eenmaal in de top vijf heb ik bij de ANWB regelmatig gevraagd of er al meer bekend was. Want bij winst moet je gewoon aan de bak.’’

Zeeman en het team van Gorinchem Citymarketing maakten op voorhand een draaiboek. ,,Een deel kun je al gaan regelen, maar veel ook niet. Bij de entrees van de stad wapperen sinds deze week banieren met ‘Gorinchem mooiste vestingstad van Nederland’. Omdat de ANWB ons onder embargo inseinde dat we gewonnen hadden, konden we die bestellen. Anders waren die niet klaar geweest.’’

Trots bindt de Gorcumers nu meer dan ooit

Gerben Zeeman, Stichting Gorinchem Citymarketing

Bij de ruim 13.000 woonadressen in de gemeente valt een speciale ansichtkaart in de bus. Het ene deel is een uitnodiging voor vrienden en bekenden om eens naar Gorinchem te komen. De andere helft kan worden ingeleverd bij de VVV voor een fotoposter van de vesting. ,,Met die kaart laten we iedereen nog eens weten dat we als stad die titel hebben. Hij is ook bedoeld om die gezamenlijke trots te versterken. Die trots bindt de Gorcumers nu meer dan ooit.’’

‘Mopperen kunnen ze hier’

Dat Gorcumers trots zijn op hun stad is niet vanzelfsprekend, weet Zeeman. ,,Mopperen kunnen ze hier zeker, maar Gorinchem is een toffe stad! Dat durf ik – als niet-inwoner – keihard te stellen. En ik niet alleen: de ANWB zegt het ook. Unesco wijst de vesting met de rest van de Nieuwe Hollandse Waterlinie aan als werelderfgoed. De Van Rossems komen hier voor hun televisieprogramma én het Nederlands Bureau voor Toerisme gaat Gorinchem promoten in het buitenland.’’

Hij heeft inmiddels een onderzoeksbureau ingeschakeld om goed zicht te krijgen op de bezoekers van de stad en hun wensen. Want het merendeel komt niet bij de VVV naar binnen, omdat ze online zelf hun informatie verzamelen. ,,Die informatie is goud waard. We hebben een plan liggen waarmee we de komende drie jaar Gorinchem goed op de kaart willen zetten. Met de gemeente, ondernemers én bewoners. Want we moeten zorgen dat bezoekers Gorinchem zo’n leuke stad vinden, dat ze terugkomen. En dat gaat alleen lukken met een gezamenlijke aanpak.’’

Bron: AD Rivierenland

Back To Top
Lid worden