Skip to content

Artikel AD: Genieten van de zon, na winterse weken: ‘Een verschil van 30 graden in een week tijd. Echt bizar’

Een week geleden was Nederland in de ban van schaatsen, dit weekend is het heerlijk genieten van de zon. ,,Een verschil van 30 graden in een week tijd. Echt bizar.’’

Wie heeft ze niet gezien vorige week, die oer-Hollandse foto’s van duizenden schaatsers op het knerpende ijs van Het Nieuwe Waterschap in Kinderdijk? Een sprookjesachtig wit schouwspel waar bijna drie dagen met volle teugen van genoten werd. Ook Thijn van Lier zag de beelden voorbij komen, vertelt hij zaterdagmorgen wanneer hij zijn dobber nog maar eens in het water gooit.

,,Ha, ik had vorige week nooit gedacht dat we hier nu vandaag aan het vissen zouden zijn’’, zegt de inwoner van Well in het noorden van Limburg. ,,Toen we vanmorgen om zeven uur vertrokken, zeiden we tegen elkaar dat er misschien nog wel wat ijs zou liggen. Maar het is allemaal weg. Een verschil van 30 graden in een week tijd. Echt bizar. Toen we hier vier weken geleden ook waren, hadden we ons dik ingepakt. Dat hoeft nu gelukkig niet.’’

In zijn zomerkloffie probeert hij zoveel mogelijk vissen aan de haak te slaan, wat nog niet al te best wil lukken. Rond het middaguur staat te teller pas op één snoek. ,,Niet veel nee, maar die jongens verderop hebben helemaal nog niets gevangen’’, zegt de visser die er graag anderhalf uur voor over heeft om in het Kinderdijkse water zijn geluk te beproeven. ,,Bij ons heb je heus ook wel water. Maar moet je hier eens kijken!’’ Hij wijst naar de overkant van het water, waar één van de poldermolens staat te schitteren.

Weekendje op pad

Terwijl Van Lier probeert zijn vangst uit te breiden wordt het op de Middelkade steeds drukker met voetgangers en fietsers, zoals Marieke en Paul Wijnen uit Someren. Zij zijn een weekendje op pad met hun zoons Mees en Cas. Van die laatste kwam het idee om naar Kinderdijk te gaan, omdat de toeristische trekpleister in zijn spreekbeurt aan bod was gekomen.

,,Dus we wilden het ook weleens met eigen ogen zien’’, zegt Marieke, die de schaatsende massa vorige week ook op het Jeugdjournaal voorbij had zien komen. ,,Ongelooflijk eigenlijk dat dat nog maar zo kort geleden is.’’ Door de oplopende temperaturen is van ijs nergens meer een spoor te bekennen. Overal in het land gingen mensen naar buiten.

Aanvankelijk werd het nergens in de regio zo druk dat een gebied moest worden afgesloten. ,,Op sommige plekken is het druk, maar mensen kunnen wel voldoende afstand houden. Daar moeten ze ook zelf wel een beetje op letten’’, zei burgemeester Wouter Kolff zaterdag.

Maar een dag later moesten in recreatiegebied De Merwelanden toch maatregelen genomen worden. Vanwege de aanhoudende toeloop werd zondagmiddag rond drie uur besloten de toegangsweg tijdelijk af te sluiten. Alle nieuwe bezoekers werden op de Baanhoekweg teruggestuurd. Vorig jaar gebeurde dat ook al eens om dezelfde reden.

De Papendrechtse zussen Kimberley en Daisey Moolenaar zijn er zaterdag al te vinden met hun kinderen, als er nog wél genoeg ruimte is. ,,Het was zoeken naar een droog plekje door alle gesmolten sneeuw.’’ Verder herinnert niets meer aan de winterse periode die achter ons ligt.

,,Normaal gesproken zouden we naar de dierentuin gaan met dit weer, maar dat gaat nu niet’’, klinkt het vanaf een picknickkleed waar allerlei hapjes en drankjes op uitgestald zijn. Drie kinderen klooien wat in het water en het strandzand met een stok. Er is ook een bal mee om een potje te voetballen en aan de andere kant van de waterplas lonkt het terras van restaurant De Merwelanden. ,,O, daar zouden we toch zo graag even gaan zitten met een wijntje. Ik zou willen dat het binnenkort weer kan, al durf ik er onderhand niet eens meer op te hopen.’’

Ook in Gorinchem lonkt het water, terwijl de thermometer de 17 graden aantikt. Daar is Buiten De Waterpoort favoriet, zo ook bij de schoonzussen Esmay Hoogendoorn en Tiffany Postma, die er genieten van de zonnestralen en het water. ,,Ongelooflijk dat we hier nu zo kunnen zitten. Vorige week liep ik hier nog met mijn Uggs door de sneeuw te banjeren. Dat was óók hartstikke leuk en toen het begon te dooien vond ik dat echt wel jammer. Maar nu het dit weer is… Dat is genieten hoor.’’

Voetballen

Verderop is Esmay’s zoon Djenairo (5) in zijn Ajaxshirtje aan het voetballen met andere kinderen . ,,Die vermaakt zich prima zo te zien. Het leuke is dat als het vriest, zoals vorige week, dat mensen allemaal naar buiten gaan en als het dit weer is óók. Nu alles dicht is ga je echt weer van die oldschool dingen doen, net zoals onze opa’s en oma’s vroeger deden. Lekker picknicken op het gras in de zon. Wat we nog meer gaan doen? Straks nog even naar de Kruidvat. Meer dan dat zit er niet in, haha.’’

Han en Trijnie Stoffels uit Deventer hebben zaterdagmorgen hun camper gestald met uitzicht op de rivier en de Merwedebrug. ,,Dat hadden we vorige week zeker niet gedacht, maar onze camper staat op de oprit altijd klaar voor vertrek. Zodra het mooi weer is, dan zijn we onderweg’’, zegt Trijnie vanaf haar campingstoel.

Rondje fietsen

De Deventenaren kochten hun eerste camper ooit in Herwijnen en toen die voor onderhoud terug moest, kwamen ze in Gorinchem terecht. ,,Een hartstikke leuk stadje met een mooie stadswal en een strandje. Sindsdien komen we hier elk seizoen wel een keer terug. Straks gaan we nog een rondje fietsen, maar nu genieten we nog even van de zon.’’

Aan schaatsen hebben ze zich deze keer niet gewaagd. ,,We durven eigenlijk niet meer zo goed. Stel dat je valt, maar we zijn wel met de kleinkinderen wezen sleeën hoor’’, zegt Han, die geen planning heeft gemaakt. ,,In principe is het maar voor één nachtje, maar we zien het wel.’’